San Ignacio - Caracol - Reisverslag uit San Ignacio, Belize van Ruud Bökkerink - WaarBenJij.nu San Ignacio - Caracol - Reisverslag uit San Ignacio, Belize van Ruud Bökkerink - WaarBenJij.nu

San Ignacio - Caracol

Blijf op de hoogte en volg Ruud

11 Maart 2014 | Belize, San Ignacio

Poeh! Rum smaakt overal in, handig om behoeften aan vitamines te combineren met die aan alcohol. Goed letten op de selfouten! Vandaag stonden bonen met rijst en kip op het menu met als voorafje en toetje glazen verse sapjes met. Was ook wel verdiend, na zes uren rijden over vreselijke wegen (gratis body massage zei de gids troostvol)? veel stof en verstikkende hitte, 40 graden en 80% vochtigheid, volgens diezelfde gids, een goedopgeleide veelwetende Beliciaan die mij samen met een Amerikaans stel door de prachtige
Mayastruturen van Caracol voerde, een site vlak langs de Gualtemalteekse grens. Om die reden kregen we een
militair convooi mee van twee indrukwekkende grensbewakers. Nooit gedacht dat een land met 300.000 inwoners zoveel militair vermogen op de been kon brengen. Vanwege dat convooi moest het bezoek beperkt blijven tot viere uur. Het was absoluut prachtig. Hier veel redelijk herkenbare sculpturen en een geheel eigen stijl van bouwen. Dat bouwen begon in de derde eeuw BC en is geheel met de hand gedaan. Een complex is zo gebouwd dat op de momenten van dag en nachtevening de zon op vaste punten van dat gebouw opkomt en ondergaat. Onbegrijpelijk dat een volk dat in staat was de sterrehenel te doorgronden en een passende eigen kalender te ontwerpen, niet in staat was
een wiel uit te vinden. Ze waren er dichtbij, want ze gebruikten wel boomstammen om zware stenen te verplaatsen.
Ik heb er maar wat foto's van meegestuurd. Een beginner in de mayakennis zal zeggen dat die hopen stenen wel erg veel op elkaar lijken, de gevorderde weet wel beter, die beklimt ze ook allemaal!
Morgen een nieuwe trip naar wat ze hier afkorten met ATM: Actun Tunichil Muknal oftewel de grot van de kristallen maagd. Van de maagd zelve (een skelet) is niet veel over sinds een hufterige toerist er ongeveer op ging staan om er een foto van te maken. Camera's zijn er nu verboden. Handig is het toch niet zo'n camera als je grotendeels zwemmend en wadend een grottencomplex bezoekt. Ik ben benieuwd. Morgen weer om half zeven ontbijten in het dorp en dan op weg!

• 13 Maart 2014 - 19:47

Patrick:

dat is toch mooi zo'n goede reden om cola te drinken! Wel vervelend dat ze daar dan weer rum doorheen moeten doen. Maar ja bij 40 C moet je wel blijven drinken... Klinkt weer erg spannend allemaal daar vaderlief, lijkt me prachtig om te zien die overblijfselen van de mayacultuur!

• 13 Maart 2014 - 21:57

Norbert:

Net als Patrick ben ik nieuwsgierig. Maar helaas, geen foto te ontdekken. Nog te druk met rumcola zeker?