Campeche - Reisverslag uit Campeche, Mexico van Ruud Bökkerink - WaarBenJij.nu Campeche - Reisverslag uit Campeche, Mexico van Ruud Bökkerink - WaarBenJij.nu

Campeche

Blijf op de hoogte en volg Ruud

21 Maart 2014 | Mexico, Campeche

In een krant die ik diep in het oerwoud van Guatemala inzag, waren de eerste 16 pagina's bestemd voor de moorden die er de dag daarvoor gepleegd waren op politieagenten, een verslaggever, de secretaris van een linkse politieke partij, drugscriminelen en gewone mensen onder elkaar. In het noorden en midden van Mexico maken burgerwachten en drugsbenden elkaar af in halve burgeroorlogen. Het is dan een geruststellende en ook wel vervreemdende ervaring om op je dooie gemak door Campeche te kuieren zonder ook maar enig gevoel van onveiligheid.
Campeche is een oude Mayanederzetting die ten onderging aan onderlinge stammentwisten, waarna het een low profile vissersdorp werd totdat de spanjaarden er neerstreken. Dat leidde tot coalities van mayastammen onder het motto de vijand van mijn vijand is mijn vriend. Die gingen de strijd met de Spanjaarden aan in tegenstelling tot andere gebieden waar deze moordenaars van de mayacultuur met veel naief respect ontvangen werden. Dat verzet hier had overigens weinig succes vanwege fundamenteel verschillende opvattingen van oorlogsvoering.
Spanjaarden vermengden zich vervolgens met de lokale bevolking en Campeche werd een Spaans aandoend stadje dat vervolgens in de 17e eeuw te lijden kreeg onder aanvallen van onder andere Hollandse en Engelse piraten, er viel immers wat te halen bij de Spanjaarden die, zoals overal elders in dit gebied, alle rijkdommen voor zich bij elkaar schraapten. Gevolg: Campeche begon zich te verdedigen tegen die piraten en het werd een vestingsstad met ommuring en forten. Voeg daarbij de gewoonte om de huizen in allerlei fraaie kleuren geel, bruin, blauw en groen te schilderen en je hebt alle
ingredienten om een succesvolle poging te doen om op de werelderfgoedlijst van Unesco terecht te komen. Nou is dat een rare lijst als je ziet wat daar zoal opstaat, maar goed, het zij ze gegund. In de flow waarin Campeche kwam werden er ook nog eens zeer fraaie, door de Mayacultuur geinspireerde beelden door het hele historische centrum geplaatst en werd in een van de oude verdedigingsforten een indrukwekkend museum ingericht met vondsten uit nabijgelegen Mayabouwwerken, en dat zijn er nogal wat.
Maar eigenlijk, eigenlijk vond ik het hoogtepunt van de dag het bezoek aan de lokale markt. Een wirwar van steegjes met kraampjes met alles wat je kunt bedenken rond een overdekt complex waar vooral vlees en vis werd verkocht. Ik heb er geluncht met de beste taco's ter wereld en dat is niet overdreven, ik ben ondertussen een kenner! Ik heb hier geleerd om ongeveer alles wat je eet in een taco te rollen, een behendigheid waarvan ik de eerste keer dacht dat ik die nooit onder de knie zou kunnen ( of willen?) krijgen.
Een mooie dag onder de Mexicanen want toeristen zie je hier nauwelijks, ondanks of misschien wel dankzij die lijst. Ik stuur wat foto's en daarvoor zijn enkele weetjes belangrijk.
Een schoonheidsideaal van de Maya's is scheelheid ( heb ik Mayabloed?). Dat bereikten ze door kinderen van jongs af aan met een touwtje voor hun ogen te laten lopen.
Een ander schoonheidsideaal was de puntig toelopende schedel. Kinderen kregen meteen na de geboorte twee plankjes om hun hoofd gebonden om hun nog weke schedel te vervormen, pardon, vormen, nee, vervormen.
Priesters gebruikten bij godsdienstige rituelen drugs om in een trance te komen die nodig was om de communicatie tussen hun achterban en de goden tot stand te brengen.
Morgen ga ik naar een Mayabouwwerk in de buurt, daarna terug naar het hotel om te facetimen met Sasja en misschien ook Patrick en Annelies.
Morgenmiddag wil ik een paar uur aan het strand liggen. Hoop dat dat lukt, er zijn hier veel andere prikkels! Campeche heeft de kans gepakt!




  • 23 Maart 2014 - 10:17

    Marion:

    Lieve schone vader,

    Vanochtend heb ik in een ruk al je verslagen gelezen, ik liep een beetje achter. Wat een fantastische reis en wat kun je dat toch altijd mooi en beeldend beschrijven. Echt een genot om te lezen. Ook al reageer ik dan maar (te) weinig, ik geniet echt van je verslagen, net als iedereen. Zo reizen we een klein beetje met je mee, bijzonder. Heb me overigens heilig voorgenomen om de volgende keer daadwerkelijk mee te gaan, dan weet je dat vast. :)
    Hopelijk lukt het facetimen vandaag, patrick heeft je vanochtend een berichtje gestuurd. We houden onze telefoon nauwlettend in de gaten. Riesje heeft je ook van alles te vertellen.

    Veel liefs, je schone dochter. x

  • 23 Maart 2014 - 16:34

    Ted:

    Hola Ruud, como estas? Als die Catalaan dan geen Spaans met je wilde praten, moeten wij dat van hier uit maar doen.... nee, dat doen we wel als je terug bent en je Spaans hopelijk vloeit. Ik heb eindelijk ook eens la je verhalen van de afgelopen tien dagen kunnen lezen en zoals je andere fans wil ik je laten weten dat ik ervan geniet.
    Ben ook benieuwd naar foto's van je bushtocht, hoop dat die Catalaan er eentje heeft gemaakt met tot je heupen in de modder. Ik las vandaag nog ergens dat mensen gearresteerd werden omdat ze naakt poseerden bij de Inca ruines in Machu Pichu, Peru, terwijl jij met je kleren onder de douche gaat...wonderlijke wereld van die wereldreizigers. Maar, man, je bent goed bezig zeg, en zit niet bepaald bij de pakken neer: fototoestel kapot, en even via Belize city die unieke koop doen en ik moet zeggen je plaatsjes uit Campeche zijn prachtig.
    Het verbaast me overigens wel dat je weer helemaal terug bent gereden naar Campeche, behoorlijk ver Yucatan in, terwijl ik dacht dat je na Belize en je tocht zou doorsteken verder Guatemala en daarna Honduras in, maar we lezen wel hoe je verder gaat.
    Hombre, que te vaya con Dios o con los dioses de los Mayas (ik zag in Happinez een mooi stuk over de folosofie van de Tolteken, de voorlopers van de Mayas, misschien voor de thuisblijvers de lseen van Don Miguel Ruiz een oude Tolteeksse/Maya profeet...).
    Ted

  • 24 Maart 2014 - 00:22

    Norbert:

    Dag broer,

    Gaat goed daar, geloof ik. Maar begrijp ik het nou goed dat je inmiddels met een touwtje voor je snuffert en een plank voor je kop rondloopt? Dan wil ik daar graag een selfie van zien! Ga zo door, leuk om te volgen!

    Norbert

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ruud

Actief sinds 12 April 2011
Verslag gelezen: 343
Totaal aantal bezoekers 102467

Voorgaande reizen:

20 September 2019 - 01 November 2019

The Red Center

28 Januari 2015 - 25 Maart 2015

Van Kenia naar Botswana

26 Februari 2014 - 09 Mei 2014

America Central

22 December 2011 - 09 Februari 2012

Tussen de Kiwi´s

29 April 2011 - 16 Juni 2011

Motortrip USA

Landen bezocht: