Van Merida via Cancun naaar Tapachula - Reisverslag uit Tapachula, Mexico van Ruud Bökkerink - WaarBenJij.nu Van Merida via Cancun naaar Tapachula - Reisverslag uit Tapachula, Mexico van Ruud Bökkerink - WaarBenJij.nu

Van Merida via Cancun naaar Tapachula

Blijf op de hoogte en volg Ruud

27 Maart 2014 | Mexico, Tapachula

Chitzen Itza, ik was ervoor gewaarschuwd. Ik schreef eerder over de kermis in Tikal maar dit is nog een graadje erger. Het ligt langs de weg van Merida naar Cancun, dus ik had geen echt excuus om het over te slaan. Gelukkig was ik bijtijds uit Merida vertrokken zodat ik nog voorde ergste drukte in Chitzen Itza was, sterker nog de lokale middenstand was nog druk doende om al hun stalletjes in re richten. En dat vind ik nog het ergste aan deze tempel, je strikelt over de stalletjes met alllerlei Mayaanse prullaria En er is geen eigenaar van zo'n stand die het kan laten om heel opdringerig zijin koopwaar aan te bieden, dat moet ook wel als je geen USP hebt. Ze verkopen allemaal hetzelfde. Toch maar wat (laatste!) foto's van Mayaruines toegevoegd want het moet gezegd, deze overbliijfselen slaan alles. het is Mayaans (of Tolteeks, vraag maar aan Ted) van de meer strenge, militaire, Spartaanse soort. Indrukwekkend is khet hoofdgebouw dat zo is geconstrueerd dat de zon bij de ondergang tijdens de dag- en nachtevening een schaduw langs de trap maakt die lijkt oo een kronkelende slang. De schaduw komt beneden uit in een gebeeldhouwde slangekoppen. Een bijzond staaltje vdan Mayaans reken- en vouwwerk. Alle afmetingen en aantallen van het gebouw hebben een betekenis in de Mayaanse heilige kalender, leg ik nog wel uit aan liefhebbers straks.
Het Mayavolk dat er woonde hield er bijzonde wrede gewoonten op na. Ze hadden een natuurlijk waterbassin waar ze van alles in wierpen om de goden, en met name Chaac, die van de regen, blij te stemmen, juwelen, etenswaren. dieren, kinderen, volwassenen, oideren, krijgsgevangenen, de winnaars van balspelen. Dat moet een behoorlijke brij zijn geworden. Er is een beroemde Amerikaan waarvan ik de naam nu even iet weet, die de plas heeft leeggehaald en, natuurlijk, de hele handel heeft meegenomen naar de VS. Zijn graafmachine ( uit 1910) staat nog steeds bij de ingang van het park. De rotzooi laten ze gewoon achter!
Ik begin met landgzamerhand te storen aan die toeristen op die geconcentreerde plekken, in een gewoon Mexicaans stadje zie je niet, daar rijden hun bussen zo snel als de vele bumps het toelaten, doorheen.
De weg naar Cancun ferug was nog even spannend omdats de auto kuren begon te vertonen, her vermogen van de automaat viel weg, maar na een kwartiertje wachten startte ik weer en toen heeft ie me zonder kuren naar Cancun gebracht. Wondedlijk.Nog kort van het strand genoten,gegeten in een restaurant, let op, waar het gebruik van mobieltjes verboden is, de auto ingeleverd, en bijzonder pngemakkelijk geslapen op een bank in de vertrekhal van het vliegveld. Een hotel had geen zin, ik moest om 03:00u inchecken voor mijn vlucht naar Tapachula.
Ik zit nu na een dagje reizen in een hotel van het type vergane glorie in Tapachula, word morgen om 4:30u gewekt omdat mijn bus naar San Salvador om 6:00u vertrekt. Tapachula moet je als je ooit ini de buurt komt overslaan als je van mooie steden houdt en bezoeken als je (denk ik) het gewone Mexicaanse gedoe wilt meemaken. Er hopen zich langzamerhand onderwerpen op, waar ik alsmaar niet aan toekom, toeristenechtparen, eten in Mexicaanse restaurants, veiligheid, beveiliging etc. Misschien morgen in de bus. Tijd genoeg, ik zit er tot morgenavond 19.00u in... En dan ben ik pas in San Salvador en moet ik nog naar Tegucigalpa.
Ga nu foto's proberen en als dar niet meteen lukt, waar ik bang voor ben, dan doe ik dat morgen of later!

  • 27 Maart 2014 - 22:19

    Sasja:

    hai Ruud, ik ben er trots op dat ik zo'n stoere, ondernemende en avontuurlijke vader heb, die nachtbraakt op vliegvelden, tussen skeletten zwemt, kilometers door modderig oerwoud ploegt... xx Sasja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ruud

Actief sinds 12 April 2011
Verslag gelezen: 201
Totaal aantal bezoekers 102436

Voorgaande reizen:

20 September 2019 - 01 November 2019

The Red Center

28 Januari 2015 - 25 Maart 2015

Van Kenia naar Botswana

26 Februari 2014 - 09 Mei 2014

America Central

22 December 2011 - 09 Februari 2012

Tussen de Kiwi´s

29 April 2011 - 16 Juni 2011

Motortrip USA

Landen bezocht: