van San Salvador naar Tegucigalpa - Reisverslag uit Comayagua, Honduras van Ruud Bökkerink - WaarBenJij.nu van San Salvador naar Tegucigalpa - Reisverslag uit Comayagua, Honduras van Ruud Bökkerink - WaarBenJij.nu

van San Salvador naar Tegucigalpa

Blijf op de hoogte en volg Ruud

29 Maart 2014 | Honduras, Comayagua

Na een goed beveiligd ontbijt in mijn hotel in San Salvador had ik nog de tijd om een beetje rond te kijken in de betere wijk van SS. Terwijl ik daar rondwandelde zag ik een oud dametje pennen verkopen aan automobilisten die moesten wachten voor het stoplicht. Ik raak door mijn pennen heen, niet omdat ik zoveel schrijf maar omdat ik ze kwijtraak en dus bestelde ik bij haar twee pennen. Ik betaalde 1 dollar omdat ik niet goed hoorde wat ze ervoor wilde hebben maar toen ik verder liep kwam ze me achterna met nog twee pennen. Ik had duidelijk te veel betaald maar liet haar, ruimhartig als ik ben, die twee pennen houden. Moet toch een beetje wennen aan de prijzen: ik betaalde 50 dollarcent voor een koffie en een royaal glas verse sap!
Om half elf werd ik opgehaald door de taxichauffeur die me ook gebracht had en die me beloofd had links en rechts onderweg te stoppen zodat ik wat foto's kon maken. De foto's herinneren aan een akelig politiek verleden en aan de aardbeving van 1986. Zie foto's.
Na een busreis die vooral lang duurde door het oponthoud aan de grens tussen El Salvador en Honduras, en een taxitrip van een half uur kwam ik in mijn hotel in Tegucigalpa, een oase: bewaking met geweer aan de deur, koud bier en ik mocht er ook een sigaartje roken.
Het oponthoud aan de grens was volgens de buschauffeur een pesterij van de hondurese autoriteiten. Zoals jullie ondertussen zullen weten maken El S en Honduras ruzie om een eilandje (konijneneiland, heet het) waarvan het bezit tussen de beide landen betwist wordt. In de bar bij mijn hotel sprak ik Hondurezen die denken dat er een nieuwe oorlog komt tussen de beide landen (na de Voetbaloorlog in 1980, de Konijneneilandoorlog?) domweg omdat de overheid de aandacht wil afleiden van de werkelijke problemen in dit land die ze niet kunnen oplossen omdat na aftrek van hun eigen 'kosten' van de geïnde belastingen er te weinig overblijft voor gezondheidszorg, onderwijs en een een fatsoenlijke infrastructuur. Toen ik daaraan toevoegde dat er ook wel wat gedaan zou kunnenworden aan de milieuvervuiling, reageerden ze laconiek dat dat probleem achteraan het rijtje hoorde en misschien wel behoorde tot het andere rijtje van onoplosbare problemen...
Na te veel sigaartjes en wat te veel bier had ik geen zin meer om te schrijven, wel om nog snel even een auto te regelen voor de komende week hier, en wel om me in bed te laten vallen, vandaar dat ik dit schrijf vanuit Comayagua, waarover straks meer.



  • 31 Maart 2014 - 09:00

    Louis:

    Hoi Ruud,
    Goed om te lezen dat je tussen de avonturen door ook tijd hebt voor biertjes en sigaartjes. Anders is het, denk ik, niet vol te houden.
    Ik heb mijn grootste uitdaging van dit jaar weer achter de rug: De Venloop bij 24 graden.
    Groetjes en ik wens je nog veel biertjes en sigaartjes, Louis

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ruud

Actief sinds 12 April 2011
Verslag gelezen: 285
Totaal aantal bezoekers 102440

Voorgaande reizen:

20 September 2019 - 01 November 2019

The Red Center

28 Januari 2015 - 25 Maart 2015

Van Kenia naar Botswana

26 Februari 2014 - 09 Mei 2014

America Central

22 December 2011 - 09 Februari 2012

Tussen de Kiwi´s

29 April 2011 - 16 Juni 2011

Motortrip USA

Landen bezocht: