busreis naar Windhoek - Reisverslag uit Suider Hof, Namibië van Ruud Bökkerink - WaarBenJij.nu busreis naar Windhoek - Reisverslag uit Suider Hof, Namibië van Ruud Bökkerink - WaarBenJij.nu

busreis naar Windhoek

Blijf op de hoogte en volg Ruud

19 Februari 2015 | Namibië, Suider Hof

Maandag 16 februari
Gistermiddag om 12.30u vertrok de bus naar Windhoek, 19 uur rijden door een tamelijk saai landschap met veel struikgewas en weinig uitzicht. De enige afwisseling gaven de dorpjes van hutten met rieten daken her en der langs de weg. Veel gelezen (Steinbeck, Grapes of wrath) en gedommeld. Slapen was onmogelijk door de ongelooflijke herrie van de TVserie die alsmaar in de bus afgespeeld werd. Een Afrikaanse serie van werkelijk in alle opzichten erbarmelijke kwaliteit, niet veel beter dan de derderangs series van Amerikaanse en Spaanse makelij die je in de lounges van hotels en restaurants ziet. Zo slecht dat je je ogen er niet van af kunt houden en je je met niets anders bezig kunt houden dan je storen en verbazen over het feit dat mensen die rommel in hun huiskamer ( of hutje) willen ontvangen.
Aan de grens met Namibië een ebolacheck. Je wordt op een stoel gezet en gescand ( op wat weet ik niet, kreeg een onduidelijk en onvriendelijk antwoord) en dan krijg je een fiche die je bij de immigratiebalie moet afgeven. Daarna de Caprivi strip op, een bizar overblijfsel uit de koloniale tijd, een strook land van zo'n vijftig km breed en 500 km lang die Zambia met Namibie verbindt. De strip is het resultaat van koehandel tussen de koloniale machten - het begon ermee dat de Duitsers een verbinding wilden vanuit Namibië naar het binnenland van Afrika. De strip 'dankt' zijn naam dan ook aan een Duitse generaal met een zeer onduitse naam: General Count Georg Leo von Caprivi di Caprara di Montecuccoli. jawel. Rond de eerste wereldoorlog is met het gezag over het gebied geschoven tussen Duitsland en Engeland. De details bespaar ik je maar het is een beschamend stuk geschiedenis. Later heeft de strip nog gediend als uitvalsbasis voor Zuidafrikaanse troepen voor de strijd tegen de onafhankelijkheid van Namibië en tegen de Unita in Angola dat aan de noordzijde grenst. Een gebied dat tot 2002 in voortdurende staat van oorlog was, ontoegankelijk voor toeristen. De bus is er zonder problemen doorheen gereden. Wel moest tot driemaal toe iedereen de bus uit voor een militaire controle.
De weg door de strip was kaarsrecht, het landschap plat en langs de weg opnieuw alleen maar struikgewas dat af en toe terugwijkt voor een dorpje, maisveldjes en weidjes waarop een koe of een paar geiten grazen. En als het uitzicht wat verder reikt kon je zien dat het landschap afdaalt naar de Okavangodelta. De dorpjes zijn schoon, geen zooi langs de weg, de erven van de huisjes en hutjes keurig aangeharkt, veel schoner dan in Kenia en Tanzania, iets schoner dan in Zambia. Aan alles kun je zien dat ze het in Namibie een stuk beter hebben, aan de wegen, de verkeerslichten waar men minstens naar lijkt te kijken, de reclameborden langs de weg, de overheidsgebouwen, de vrachtwagens, de tankstations en de veel moderne auto's, niet de rijdende wrakken die ik in Kenia en Tanzania zag.
De ontvangst op het busstation in Windhoek was ook anders of eigenlijk, die was er niet. Geen verkopers, geen aanbieders van transport, geld of wat dan ook. Daar sta je dan in het vroege ochtendlicht te wachten tot een taxi wil stoppen. Dat duurde een half uurtje. Die rijdt me door Windhoek, een absoluut moderne stad met brede boulevards, mooie gebouwen, goed onderhouden parken en malls van haast Amerikaanse allure. In het hotel aangekomen kom ik er na wat telefoontjes al gauw achter dat ik de jeep niet eerder kan krijgen en ook dat ik alleen voor de komende nacht de reservering van mijn kamer kan vervroegen. Met behulp van de receptioniste regel ik een huurauto voor de komende dagen. Ik besluit tot een verblijf van 2 dagen in Sossusvlei, 300 km naar het zuiden. Voor morgen en overmorgen boek ik een hotel in de buurt vaan Sossusvlei en kom donderdag weer hier terug. Geregeld. Enige probleem: ik kan hoe dan ook met ipad of iPhone geen internetverbinding krijgen in dit hotel. Receptie en management hebben zich er uitvoerig mee bemoeid maar om een of andere reden lukt het gewoon niet en dat is op z'n zachtst gezegd vervelend. Gewoon kut dus.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Namibië, Suider Hof

Van Kenia naar Botswana

Volgende week begint een reis van twee maanden door Afrika. De reis start in Kenia met een fietstocht bedoeld om geld op te halen voor een waterproject in de Keniaanse Riftvallei. 750 km fietsen met 30 andere mensen, vooral uit Epe, waaronder mijn zoon Patrick! Daar zie ik op zich al naar uit. Als de rest van de club terug naar huis gaat, reis ik met de bus van Nairobi naar Dar es Salaam in Tanzania. Daar vertrekt, als het goed is op 13 februari de Tazaratrein naar het zuiden van Zambia. Als het goed is...op dit moment staakt de staf van deze railroad company. Ik reis met de bus verder naar Livingstone en blijf daar een paar dagen, oa om de Victoria falls te zien. Dan reis ik door naar Windhoek in Namibie waar een 4WD klaar staat waarmee ik een grote ronde door Namibie en Botswana ga maken. Ik ben benieuwd wat me te wachten staat, ik ken Afrika van een drieweekse reis in Tanzania en dat vond ik zeer heftig vanwege de enorme armoede. Zie uit naar maar ben ook zenwuachtig voor de nieuwe geluiden, het extreme klimaat, de culturen, de geuren, de beesten, groot, maar vooral ook klein.
Tijdens de andere reizen hield ik keurig en regelmatig een dagboek bij. Ik vrees dat dat dit keer niet zal lukken: ik zit veel in nationale parken op campings waar weinig tot geen voorzieningen zijn, en zekere geen intenet. Maar ik beloof het, vroeg of laat krijg je, als je dat leuk vindt tenminste, een beeld van wat ik daar meemaak en hoe het me gaat. Uiteraard vergezeld van de nodige foto's als tenminste de snelheid van het lokale internet dat toelaat....

Recente Reisverslagen:

24 Maart 2015

laatste dag!

23 Maart 2015

van de Brandberg naar Gross Barmen Lodge, Okahandj

22 Maart 2015

21 maart, de Brandberg

20 Maart 2015

vrijdag 20 maart, van Twyfelfontein naar Uis

20 Maart 2015

19 maart, van Warmquelle naar Twyfelfontein
Ruud

Actief sinds 12 April 2011
Verslag gelezen: 283
Totaal aantal bezoekers 102420

Voorgaande reizen:

20 September 2019 - 01 November 2019

The Red Center

28 Januari 2015 - 25 Maart 2015

Van Kenia naar Botswana

26 Februari 2014 - 09 Mei 2014

America Central

22 December 2011 - 09 Februari 2012

Tussen de Kiwi´s

29 April 2011 - 16 Juni 2011

Motortrip USA

Landen bezocht: