Kalahari, Sunday Pan campsite - Reisverslag uit Maun, Botswana van Ruud Bökkerink - WaarBenJij.nu Kalahari, Sunday Pan campsite - Reisverslag uit Maun, Botswana van Ruud Bökkerink - WaarBenJij.nu

Kalahari, Sunday Pan campsite

Blijf op de hoogte en volg Ruud

26 Februari 2015 | Botswana, Maun

Dinsdag 24 februari

Heerlijk geslapen. Wat een stilte. Ochtendbezoek van de lonely gnu, veel impala's, en een Schabrackenschagal ( ken nederlandse naam niet, heb een Duits reisboek). ik besluit daar niet te blijven, het is prachtig maar na een tijdje ben je uitgekeken op de enorme vlakte en de vele beesten die daar rondslenteren. Ik ga een dag eerder naar mijn volgende camping, Sunday Pan. Zelfde verhaal: lange weg (80 km),  veel los zand, maar ik heb nu de banden een end leeg laten lopen en dat geeft merkbaar meer grip. Fluitend rij ik nu door het rulle zand. Op mijn site in Sunday Pan heb ik een douche, dat wil zeggen, er hangt een emmer met een sproeier eronder en je gooit daar je zelf meegebrachte water in. De allang weer uitgeruste en weer hard werkende Epenaren kennen deze formule wel, alleen hoefden we toen ons eigen water niet mee te brengen. Daar zorgden onze hulpjes voor! Wat is dat trouwens alweer lang geleden! Terwijl ik hier rustig een biertje zat te drinken kwam er zowaar een jeep voorbij, een Zuidafrikaan waarmee ik in het Nederlands converseerde over het park en de aanwezige beesten, leven in Nederland en zuid Afrika. Verder vond hij het nodig me  te wijzen op de riskante aspecten van alleen reizen door zo'n uitgestrekte wildernis. Wist ik al, maar ik pas goed op en ben goed toegerust. 
Morgen ga ik kijken of er een plek is in dit NP waar ik nog een dagje wil blijven.
O ja, de Bosjesmensen en het dorpje Xade dat ik niet kon bereiken Dat zou ik nog uitzoeken. Wel, de Kalahari heeft voor de Botswaanse overheid drie belangen: toerisme, diamanten in de grond en uranium, ook in de grond. Die grondstoffen zijn nog niet ontgonnen maar de rechten voor diamantontginning zijn al wel vergeven aan een Zuidafrikaanse firma. Jn die belangen passen geen Bosjesmensen, ook al is het hun leefgebied geweest voor duizenden jaren. Daarom is het oorspronkelijke Xade ontruimd en zijn de 400 Bosjesmensen die daar leefden, overgebracht naar Nieuw Xade dat net buiten het park ligt. Daar ben ik nog geweest, voordat ik terug moest rijden, en dat zag er niet aantrekkelijk uit. Wel een hospitaal, een school, water, electriciteit maar daar zaten de San niet op te wachten. En wat er vooral veel is: werkloosheid en alcoholproblematiek....
Hun protesten zijn voorgelegd aan het Internationaal Gerechtshof in Den Haag en ze wonnen. Vervolgens mochten er 200 San terug, maar  werd hen veboden naar water te boren en werden hun geiten afgenomen ( om hygienische redenen). Degenen die in Nieuw Xade bleven vervielen dus in drankgebruik en werkeloosheid, degenen die in het park bleven, leiden een uiterst moeizaam bestaan. Allemaal slachtoffers van een economische politiek die tamelijk neokoloniaal overkomt. En de Botswaanse overheid houdt vol dat de Bosjesmensen lastige mensen zijn die met niets tevreden zijn en overal over zeuren, een ongezond bestaan leiden in de Kalahari en vooral niet mee willen in de vaart der volkeren.....

  • 26 Februari 2015 - 17:33

    Patrick:

    Dat klinkt nog spannender dan op je fietsje door Kenia crossen..! Lekker zo'n grommende leeuw naast je tent. Mooie wagen heb je zo te zien! Net zo wit als onze fietsjes, ik hoop dat je er wat minder lekke banden mee hebt..
    Voorzichtig aan en Geniet ervan! Patrick

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Botswana, Maun

Van Kenia naar Botswana

Volgende week begint een reis van twee maanden door Afrika. De reis start in Kenia met een fietstocht bedoeld om geld op te halen voor een waterproject in de Keniaanse Riftvallei. 750 km fietsen met 30 andere mensen, vooral uit Epe, waaronder mijn zoon Patrick! Daar zie ik op zich al naar uit. Als de rest van de club terug naar huis gaat, reis ik met de bus van Nairobi naar Dar es Salaam in Tanzania. Daar vertrekt, als het goed is op 13 februari de Tazaratrein naar het zuiden van Zambia. Als het goed is...op dit moment staakt de staf van deze railroad company. Ik reis met de bus verder naar Livingstone en blijf daar een paar dagen, oa om de Victoria falls te zien. Dan reis ik door naar Windhoek in Namibie waar een 4WD klaar staat waarmee ik een grote ronde door Namibie en Botswana ga maken. Ik ben benieuwd wat me te wachten staat, ik ken Afrika van een drieweekse reis in Tanzania en dat vond ik zeer heftig vanwege de enorme armoede. Zie uit naar maar ben ook zenwuachtig voor de nieuwe geluiden, het extreme klimaat, de culturen, de geuren, de beesten, groot, maar vooral ook klein.
Tijdens de andere reizen hield ik keurig en regelmatig een dagboek bij. Ik vrees dat dat dit keer niet zal lukken: ik zit veel in nationale parken op campings waar weinig tot geen voorzieningen zijn, en zekere geen intenet. Maar ik beloof het, vroeg of laat krijg je, als je dat leuk vindt tenminste, een beeld van wat ik daar meemaak en hoe het me gaat. Uiteraard vergezeld van de nodige foto's als tenminste de snelheid van het lokale internet dat toelaat....

Recente Reisverslagen:

24 Maart 2015

laatste dag!

23 Maart 2015

van de Brandberg naar Gross Barmen Lodge, Okahandj

22 Maart 2015

21 maart, de Brandberg

20 Maart 2015

vrijdag 20 maart, van Twyfelfontein naar Uis

20 Maart 2015

19 maart, van Warmquelle naar Twyfelfontein
Ruud

Actief sinds 12 April 2011
Verslag gelezen: 235
Totaal aantal bezoekers 102433

Voorgaande reizen:

20 September 2019 - 01 November 2019

The Red Center

28 Januari 2015 - 25 Maart 2015

Van Kenia naar Botswana

26 Februari 2014 - 09 Mei 2014

America Central

22 December 2011 - 09 Februari 2012

Tussen de Kiwi´s

29 April 2011 - 16 Juni 2011

Motortrip USA

Landen bezocht: