van Maun naar Magkadigkadi NP - Reisverslag uit Segara, Botswana van Ruud Bökkerink - WaarBenJij.nu van Maun naar Magkadigkadi NP - Reisverslag uit Segara, Botswana van Ruud Bökkerink - WaarBenJij.nu

van Maun naar Magkadigkadi NP

Blijf op de hoogte en volg Ruud

01 Maart 2015 | Botswana, Segara

Vrijdag 27 februari

Vanmorgen om 6.30u wakker, uitgebreid ontbeten, tent opgevouwen en vertrokken. Ik moest ca 100 km rijden tot Puduhudu waar de alternatieve entree naar Magkadigkadi NP is. Vandaar is het nog bijna 40 km off the road. Dat ging allemaal prima, nog een lifter meegenomen naar Puduhudu die me zijn telnummer gaf voor een eventuele privé safari. De camping ligt recht tegenover de plek waar ik twee dagen geleden de Duitse mevrouw onmoette in haar lodge (Tiaans lodge) en waar ik dus strandde omdat de pont niet ging. Nu sta ik dus aan de andere kant!
Nadat ik me aangemeld had bij de camping ben ik meteen teruggereden naar de zogenaamde Hippo's pool omdat ik daar onwijs veel olifanten had zien badderen in de Boteti. Ik reed van het hoofdzandpad af een zijzandpad op, naar de Boteti. Dat ging goed omdat ik daar naar beneden moest, naar de oever. Dat ging fout toen ik even later weer naar boven wilde. Ik raakte helemaal vast doordat ik met mijn aandacht en blik bij de olifanten was en niet bij het pad. Ik brak uit, kwam naast het spoor en de jeep groef zich in omdat het pad ook nog eens omhoogliep. Op eigen kracht kwam ik nog wel wat verder (graven, tot de blaren op je handen staan, voorzichtig weg rijden, toch weer vastraken of -blijven, graven, etc). En dat onder het toeziend oog van een aantal olifanten waarvan ik niet wist hoe die zouden reagen op zo'n nietig mannetje die zich daar staat af te beulen in het losse zand.... Ik geef het op, pak wat spullen in mijn rugzak en loop terugnaar de campng, 8 km, is te doen, zeker als ik ook nog eens tegmoetgereden wordt door een jeep waarvan de inzittenden me in het Nederlands toespreken...hadden al gehoord dat er een Nederlander rondreed. Ik had bij haar meteen iets van: ik ken jou! Maar ja, waarvan? Ik zal me wel vergissen, dacht ik toen nog...
Ze brengen me naar de camping, waar ik te horen krijg dat k absoluut niet bij mijn jeep weg had gemogen. Ik had in de jeep moeten blijven tot..ja, tot er iemand was komen opdagen! Je mag niet te voet door het park vanwege de beesten. Ik ben alleen een paar olifanten tegengekomen die zich bij het zien van mij terugtrokken en dat deed me goed. Het blijft een raar idee dat er geen hek is tussen jou en de beesten! Op de camping regel ik een zware jeep die me uit het zand trekt voor $50,- en tegen half zevenis iedereen weer terug op de camping. Mijn ego heeft een behoorlijke deuk opgelopen.
's Avonds drink ik met de mannelijke helft van het Nederlandse stel, Dennis, een biertje en wat wijn en we kletsen over onze reizen, studie, leven, werk (hij geeft les op Nijenrode en doet daarnaast zelfstandig advieswerk en bouwt mee aan nieuwe duurzame initiatieven in zijn regio, de Betuwe), over taal en taalsystemen, financiele systemen, duurzaamheid en de terugkeer naar kleinschalige economie, onderwerpen waar hij alles en ik een beetje van afweet, behalve taalsystemen natuurlijk!
Tegen tienen duik ik de heija in.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Botswana, Segara

Van Kenia naar Botswana

Volgende week begint een reis van twee maanden door Afrika. De reis start in Kenia met een fietstocht bedoeld om geld op te halen voor een waterproject in de Keniaanse Riftvallei. 750 km fietsen met 30 andere mensen, vooral uit Epe, waaronder mijn zoon Patrick! Daar zie ik op zich al naar uit. Als de rest van de club terug naar huis gaat, reis ik met de bus van Nairobi naar Dar es Salaam in Tanzania. Daar vertrekt, als het goed is op 13 februari de Tazaratrein naar het zuiden van Zambia. Als het goed is...op dit moment staakt de staf van deze railroad company. Ik reis met de bus verder naar Livingstone en blijf daar een paar dagen, oa om de Victoria falls te zien. Dan reis ik door naar Windhoek in Namibie waar een 4WD klaar staat waarmee ik een grote ronde door Namibie en Botswana ga maken. Ik ben benieuwd wat me te wachten staat, ik ken Afrika van een drieweekse reis in Tanzania en dat vond ik zeer heftig vanwege de enorme armoede. Zie uit naar maar ben ook zenwuachtig voor de nieuwe geluiden, het extreme klimaat, de culturen, de geuren, de beesten, groot, maar vooral ook klein.
Tijdens de andere reizen hield ik keurig en regelmatig een dagboek bij. Ik vrees dat dat dit keer niet zal lukken: ik zit veel in nationale parken op campings waar weinig tot geen voorzieningen zijn, en zekere geen intenet. Maar ik beloof het, vroeg of laat krijg je, als je dat leuk vindt tenminste, een beeld van wat ik daar meemaak en hoe het me gaat. Uiteraard vergezeld van de nodige foto's als tenminste de snelheid van het lokale internet dat toelaat....

Recente Reisverslagen:

24 Maart 2015

laatste dag!

23 Maart 2015

van de Brandberg naar Gross Barmen Lodge, Okahandj

22 Maart 2015

21 maart, de Brandberg

20 Maart 2015

vrijdag 20 maart, van Twyfelfontein naar Uis

20 Maart 2015

19 maart, van Warmquelle naar Twyfelfontein
Ruud

Actief sinds 12 April 2011
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 102446

Voorgaande reizen:

20 September 2019 - 01 November 2019

The Red Center

28 Januari 2015 - 25 Maart 2015

Van Kenia naar Botswana

26 Februari 2014 - 09 Mei 2014

America Central

22 December 2011 - 09 Februari 2012

Tussen de Kiwi´s

29 April 2011 - 16 Juni 2011

Motortrip USA

Landen bezocht: