Magkadigkadi NP - Reisverslag uit Segara, Botswana van Ruud Bökkerink - WaarBenJij.nu Magkadigkadi NP - Reisverslag uit Segara, Botswana van Ruud Bökkerink - WaarBenJij.nu

Magkadigkadi NP

Blijf op de hoogte en volg Ruud

01 Maart 2015 | Botswana, Segara

Zaterdag 28 februari

Om 6.00u op, om 6.30u omringd door een grote apenkolonie, om 6.31 keer ik mij kont van de ontbijttafel naar mijn gastoestel voor de koffie, om 6.31:02u is mijn hele brood weggegrist, ik ernog achteraan maar die beesten zijn een stuk kleiner, sneller en kunnen véél beter klimmen. Wat zullen die in hun boomkruinen gelachen hebben om die malle foeterende man! Maar ik zit verder zonder brood!
Waar was gisteravond de vrouwelijke helft van her stel, Meenke? Wel, die was moe en bijtijds naar bed gegaan. Ik sta net een eitje te bakken als zij naar mij toekomt en zegt: jij werkte bij de HAN en jij bent Ruud?Dan hebben we samengewerkt! Ik ben Meenke van Kernconsult en wij hebben jullie projectbureau bij de HAN getraind in een nieuwe projectmatige aanpak. Tja, toen wist ik het ook weer! Wat een toeval! Dat geloof je toch niet!? We hebben nog wat gekletst, koffie gedronken en toen moesten ze gaan: naar de kalahari, ook Sunday Camp.
Ik merk dat ik vandaag zit te lummelen. Ik ben naar het entreeburau hier geweest. Daar zat een mevrouw te slapen, er komt per slot van rekening niemand van die kant het park in vanwege het pontje dag buiten dienst is. Ik zei dat ik nog moest betalen maar zij was niet bevoegd om geld aan te nemen. De man aan de andere kant van het park, waar ik gisteren binnengekomen was, had ook al niet die bevoegdheid, en daarmee was de vraag gesteld: hoe kom ik van het geld af dat ik voor de entree moet betalen. Vond ze een goede vraag en ze deed de suggestie om bij het uitrijden va het park te betalen. Ik vertelde hoe die man daar over zijn bevoegdheden dacht en haar reactie was: gewoon proberen. Ik zei: maar dan probeer ik het toch nu bij jou?? Neeeee, ik ben niet bevoegd om geld aan te nemen. Om gek van te worden. We zien wel morgen.
Ik ben terruggereden naar de camping, heb geluncht en zit nu te schrijven. Eigenlijk moet ik terug naar de Hippo Pool, kijken, foto's maken en zo, maar ik zie ertegenop. Wil niet opnieuw vast komen te zitten. Heb ondertussen van een parkwachter ook zo veel les gehad over het gedrag van olifanten dat ik weet dat het niet altijd van die goedaardige lobbesen zijn! Maar kom op. Gaan, jij lafaard!
Vanavond de afloop!
Wel, ik kan het nog, ik heb nog een keer het tochtje langs de rivier gemaakt en dat ging zondere problemen. Onderweg olifanten, impala's en bijzondere volgels gezien. De grijze ga-weg vogel, echt waar! En de zuidelijke roodsnavelige hoornvogel. Ik heb een Engelsvogelboekje gekocht, vertalingen zijn voor mijn verantwoordelijkheid! Op de terugweg kruisen een veertigtal wildebeesten en 20 zebra's mijn pad. Mooi gezicht, al die rennende dieren en de stofwolken die dat veroorzaakt. Ik was te laat voor een foto.
Als ik terug ben op de camping vraagt een van de rangers om een gunst. Ik breng hem naar de gate hier vlakbij. Hij gaat zijn moeder opzoeken die ziek is en, inderdaad , ook hij mag niet lopend het park door! Onderweg heen en terug weer olifanten, impala's en zebra's in grote aantallen.
Op de camping heb ik nog wat gekletst met een van de andere rangers. Die vervelen zich dood in dit laagseizoen. Hij vertelde me onder andere dat de president van Botswana jaarlijks vijf dagen met zijn gevolg neerstrijkt op deze camping. Met een grote truck wordt dan een wooncabine naar de camping gereden en daarin verblijft hij. De helft van de camping, vier grote plaatsen, wordt dan voor hem afgezet en gereserveerd. En dan staan er wèl bewakers om de beesten buiten te houden...Schijnt overigens een aardige en eenvoudige man te zijn. Een van zijn slogans: zero tolerance for corruption!

  • 02 Maart 2015 - 10:52

    Louis:

    Ha Ruud,

    Ik heb eindelijk weer eens tijd om je reisverslagen te lezen. Ziet er goed uit. Zand en zon!
    Je hoef je bij terugkomst geen zorgen te maken over het schilderwerk bij ons. De buurman heeft het al gedaan. Hanneke heeft een paar dagen in bed gelegen maar verder gaat het ons goed. Langzaam maar zeker raken we gewend aan het nieuwe huis.

    Groetjes ook van Hanneke en nog veel reisplezier,

    Louiis

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Botswana, Segara

Van Kenia naar Botswana

Volgende week begint een reis van twee maanden door Afrika. De reis start in Kenia met een fietstocht bedoeld om geld op te halen voor een waterproject in de Keniaanse Riftvallei. 750 km fietsen met 30 andere mensen, vooral uit Epe, waaronder mijn zoon Patrick! Daar zie ik op zich al naar uit. Als de rest van de club terug naar huis gaat, reis ik met de bus van Nairobi naar Dar es Salaam in Tanzania. Daar vertrekt, als het goed is op 13 februari de Tazaratrein naar het zuiden van Zambia. Als het goed is...op dit moment staakt de staf van deze railroad company. Ik reis met de bus verder naar Livingstone en blijf daar een paar dagen, oa om de Victoria falls te zien. Dan reis ik door naar Windhoek in Namibie waar een 4WD klaar staat waarmee ik een grote ronde door Namibie en Botswana ga maken. Ik ben benieuwd wat me te wachten staat, ik ken Afrika van een drieweekse reis in Tanzania en dat vond ik zeer heftig vanwege de enorme armoede. Zie uit naar maar ben ook zenwuachtig voor de nieuwe geluiden, het extreme klimaat, de culturen, de geuren, de beesten, groot, maar vooral ook klein.
Tijdens de andere reizen hield ik keurig en regelmatig een dagboek bij. Ik vrees dat dat dit keer niet zal lukken: ik zit veel in nationale parken op campings waar weinig tot geen voorzieningen zijn, en zekere geen intenet. Maar ik beloof het, vroeg of laat krijg je, als je dat leuk vindt tenminste, een beeld van wat ik daar meemaak en hoe het me gaat. Uiteraard vergezeld van de nodige foto's als tenminste de snelheid van het lokale internet dat toelaat....

Recente Reisverslagen:

24 Maart 2015

laatste dag!

23 Maart 2015

van de Brandberg naar Gross Barmen Lodge, Okahandj

22 Maart 2015

21 maart, de Brandberg

20 Maart 2015

vrijdag 20 maart, van Twyfelfontein naar Uis

20 Maart 2015

19 maart, van Warmquelle naar Twyfelfontein
Ruud

Actief sinds 12 April 2011
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 102443

Voorgaande reizen:

20 September 2019 - 01 November 2019

The Red Center

28 Januari 2015 - 25 Maart 2015

Van Kenia naar Botswana

26 Februari 2014 - 09 Mei 2014

America Central

22 December 2011 - 09 Februari 2012

Tussen de Kiwi´s

29 April 2011 - 16 Juni 2011

Motortrip USA

Landen bezocht: