6 maart, Okavango - Reisverslag uit Shangando, Namibië van Ruud Bökkerink - WaarBenJij.nu 6 maart, Okavango - Reisverslag uit Shangando, Namibië van Ruud Bökkerink - WaarBenJij.nu

6 maart, Okavango

Blijf op de hoogte en volg Ruud

09 Maart 2015 | Namibië, Shangando

Vrijdag 6 maart, Okavango

Om 5.45u de wekker gezet omdat ik om 6.45u zou worden opgehaald voor de boottrip. Ik heb gezien: een aantal hippo's, een baby krokodil, giraffen, rode moerasantilopen, talloze vogels en de zeer kleine kikkertjes die ik hier 's avonds steeds hoor en het geluid maken van een belletje. Maar het viel wat tegen, de boottrip behalve dan dat het op zich een kick is om doorde Okavangodelta te varen tussen het riet en door wijdse lagunes. Ik had wel wat meer beesten verwacht als krokodillen, nijlpaarden en olifanten maar het schijnt dat het water te laag staat. Over de prijs moet ik nog wat kwijt. Je betaalt 65 euro per uur voor de boot, niet per persoon. Er kunnen 9 mensen mee, dus bij een volle boot valt de prijs erg mee. Voor een alleen reizende is het duur!
Ik vertelde gisteren over de bijeneter die hiernaast de auto komt vliegen. Dat heeft, begrrewp ik van mij gids, een zeer platte reden: de auto trekt namelijk insecten aan en, inderdaad, dat weten de roodborstbijeneters als geen ander. Slim! Maar wat ik aanzag voor een warm welkom, bleek dus pure gemakzucht.
Vanmiddag nog een game drive gedaan. Score: impala's, een waterbuffel die zo oud was dag ie z'n kont niet meer kon afvegen, bavianen, velvet monkeys, gnoes, heel veel vogels en een paar olifanten. Één van die olifanten stond op de weg en wilde er niet vanaf. Ik wilde er toch langs en dus reed ik zachtjes vlak langs het beest en dat vond ze denk ik niet leuk want ze trompetterde. Ik weet niet precies wat dat betekent, maar ik schrok wel. Mag ik eraan herinneren dat die beesten drie meter hoog zijn, 3000 kg wegen en dat hier geen afrastering bestaat tussen beest en mens?? Maar goed, ik was er wel voorbij. Echter: ik was een loop aan het rijden en dus moest ik, een tijdje later, weer langs die plek en jawel hoor, daar stond ze nog steeds, pontificaal midden op het pad. En daar bleef ze staan, vermoedelijk omdat ze me herkende (het geheugen van een olifant is fabelachtig, weten we van een beroemde sterspot). Tja, eerst maar een tijdje gewacht en een spelletje gedaan. Ik met de jeep naar voren, zij achteruit, ik in de achteruit, zij weer terug naar het pad. Dat schoot niet op maar uiteindelijk maakte ze enigszins plaats voor me. Ik kon erlangs, hè hè, en in het snelle voorbijgaan zag ik, dat weet ik zeker, dat ze naar me knipoogde.
Ik heb ondertussen besloten vandaag hier weg te gaan. De 3e brug oversteken vind ik geen optie, ik moest zelf vandaag nog iemand lostrekken die zich, van de andere kant komend, in het water had vastgereden! Nee, daar heb ik geen zin in. Er zijn twee opties: ik rijd dezelfde weg terug als ik gekomen ben of ik ga wel de brug over vanaf deze kant en rij een andere gate uit. is te doen, maar dan heb ik meer benzine nodig. Het blijkt dat je die hier kunt krijgen bij degene die de boottochtjes doet, kosten: 4 dollar per liter, vier!! Normaal nog niet één dollar. Ik heb vriendelijk (nah!) maar zeer beslist bedankt en wel uitgelegd dat de werking van vraag en aanbod zijn grenzen kent. Makkelijk gezegd als je weet dat je het tankstation toch wel zult halen! Ik moest overigens weer aan Grapes of wrath van Steinbeck denken. Bevat veel universele thema's.
Dus ga ik morgen dezelfde weg terug naar Maun, ik gooi daar alles vol met benzine, en dan door naar het noorden, richting de Namibische grens. Die route voert langs de westelijke panhandle van de Okavango, schijnt heel mooi te zijn. We zullen zien. Ik droom vannacht vast van Duitsers en benzine.....

Decadent: er is hier straks een ouder Duits echtpaar neergestreken met een jongeman uit Zuid Afrika. Die laatste is chauffeur, vuurmaker, kok, afwasser, tentopzetter, gids, en alles wat je verder maar bedenken ( of niet bedenken) kunt. En ze rijden rond in een jeep die uitstraalt dat ie nooit nergens zal vastraken, noch in zand, noch in de modder, nergens niet!

  • 09 Maart 2015 - 18:05

    Louis:

    Ha ranger,

    Sterk verhaal, een flirtende olifant! Misschien valt hij/zij op je 'dikke huid'.

    Groetjes ook van Hanneke,

    Louis

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Namibië, Shangando

Van Kenia naar Botswana

Volgende week begint een reis van twee maanden door Afrika. De reis start in Kenia met een fietstocht bedoeld om geld op te halen voor een waterproject in de Keniaanse Riftvallei. 750 km fietsen met 30 andere mensen, vooral uit Epe, waaronder mijn zoon Patrick! Daar zie ik op zich al naar uit. Als de rest van de club terug naar huis gaat, reis ik met de bus van Nairobi naar Dar es Salaam in Tanzania. Daar vertrekt, als het goed is op 13 februari de Tazaratrein naar het zuiden van Zambia. Als het goed is...op dit moment staakt de staf van deze railroad company. Ik reis met de bus verder naar Livingstone en blijf daar een paar dagen, oa om de Victoria falls te zien. Dan reis ik door naar Windhoek in Namibie waar een 4WD klaar staat waarmee ik een grote ronde door Namibie en Botswana ga maken. Ik ben benieuwd wat me te wachten staat, ik ken Afrika van een drieweekse reis in Tanzania en dat vond ik zeer heftig vanwege de enorme armoede. Zie uit naar maar ben ook zenwuachtig voor de nieuwe geluiden, het extreme klimaat, de culturen, de geuren, de beesten, groot, maar vooral ook klein.
Tijdens de andere reizen hield ik keurig en regelmatig een dagboek bij. Ik vrees dat dat dit keer niet zal lukken: ik zit veel in nationale parken op campings waar weinig tot geen voorzieningen zijn, en zekere geen intenet. Maar ik beloof het, vroeg of laat krijg je, als je dat leuk vindt tenminste, een beeld van wat ik daar meemaak en hoe het me gaat. Uiteraard vergezeld van de nodige foto's als tenminste de snelheid van het lokale internet dat toelaat....

Recente Reisverslagen:

24 Maart 2015

laatste dag!

23 Maart 2015

van de Brandberg naar Gross Barmen Lodge, Okahandj

22 Maart 2015

21 maart, de Brandberg

20 Maart 2015

vrijdag 20 maart, van Twyfelfontein naar Uis

20 Maart 2015

19 maart, van Warmquelle naar Twyfelfontein
Ruud

Actief sinds 12 April 2011
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 102447

Voorgaande reizen:

20 September 2019 - 01 November 2019

The Red Center

28 Januari 2015 - 25 Maart 2015

Van Kenia naar Botswana

26 Februari 2014 - 09 Mei 2014

America Central

22 December 2011 - 09 Februari 2012

Tussen de Kiwi´s

29 April 2011 - 16 Juni 2011

Motortrip USA

Landen bezocht: