14 maart, Halali, Etosha NP - Reisverslag uit Opuwo, Namibië van Ruud Bökkerink - WaarBenJij.nu 14 maart, Halali, Etosha NP - Reisverslag uit Opuwo, Namibië van Ruud Bökkerink - WaarBenJij.nu

14 maart, Halali, Etosha NP

Blijf op de hoogte en volg Ruud

16 Maart 2015 | Namibië, Opuwo

Zaterdag 14 maart, Etosha NP, Halili

Vanochtend een rondje gemaakt langs plekken waar ik gisteren ook geweest ben; vanmiddag ga ik een nieuw stuk rijden. Ik zag niet veel, maar wat ik zag was wel weer een onderdeel van de Big Five, de luipaard! Nou ja, gezien, ik zag iets wat erop leek net in de bosjes verdwijnen, maakte een foto en zag pas later op de foto dat het een luipaard was.... Telt dat? Verder wewer leeuwen, jawel! Op twee plekken nog wel en op de tweede gaven ze me de tijd om het gedrag van deze twee leeuwinnen eens te bekijken. Na een half uur was ik wel klaar: ze liggen, staan af en toe op, kijken wat rond, draaien zich om, en gaan dan weer liggen. Alleen toen ik vertrok kreeg ik van beide even de aandacht die ik zo nodig had.
Overigens merk ik dat ik het langzamerhand wel gezien heb. Je rijdt van waterpoel naar waterpoel, vindt meestal wel wat beesten onderweg, maar ik begin het punt van verzadiging te naderen. Ah, een rode hartebeest, oh, kijk, 200 zwartsnoetantilopen, o jee, een olifant, als die maar niet de weg op komt, och kijk, wel 100zebra's en waar gaan die allemaal naartoe? Heee, kudu's, lekkere steaks! Enzovoorts. Ik begin me een beetje te vervelen. Misschien onvoorstelbaar, maar toch. Verveling is een subroutine die bij mij tot slaap leidt en daar moet je toch mee oppassen met al die beesten om je heen. Het wordt tijd voor iets anders. Morgen ga ik nog een ronde doen door Erosha op mijn  weg naar de derde camping, Okakuejo. Maar de laatste dag, maandag, blijf ik niet in het park, maar ga ik iets anders doen. Als het kan/ mag, ga ik westwaarts het park uit en kom dan in Damaragebied en Kaokoland. Dan hou ik op met beesten kijken, hoewel die daar ook rondlopen (en het veel aardiger is om ze in het 'echte' wild tegen het lijf te lopen) en ga ik kennismaken met de bevolkingsgroepen die daar wonen, de Himba's, de Herrero's, de Damara enzovoort. Het is een groot, zeer dun bevolkt gebied met opnieuw weinig voorzieningen. En waar ik ook naar uitzie: heuvels, bergen! Het is hier overal zo plat als een dubbeltje, wel mooi, interessant plat, maar ook dat heb je op zeker moment gezien. En ik wil ook wel weer eens op eigen benen lopen en niet constant in de auto zitten. Enige nuancering: het is hier overal plat maar er  zijn in het Etosha NP twee heuvels en die heten de Helio Hills, omdat de Duitsers in het begin van de vorige eeuw een van de heuvels gebruikten om met behulp van een heliograaf ( zoek ik nog op) te communiceren met hun landgenoten in Namutomi. Toevallig, misschien geologisch gesproken niet,  staan die heuvels hier vlakbij deze camping. Geeft wat afwisseling.
Maar goed vanmiddag nog een ritje door de omgeving hier, morgen naar Okakuejo en overmorgen het park uit.
Het ziet ernaar uit dat er voorlopig geen berichten en foto's jullie kant opkomen. In het gebied waar ik heenga bestaat helemaal geen vorm van telecommunicatie. Maar maak je geen zorgen, met mij gaat het goed!
Mijn middagrondje leverde, naast tientallen voorbeelden van de Abdim ooievaar en één van de African Open bill (loopvogel waarvan de snavel eruitziet als een notenkraker), opnieuw een neushoorn op, verder niets bijzonders (...).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Namibië, Opuwo

Van Kenia naar Botswana

Volgende week begint een reis van twee maanden door Afrika. De reis start in Kenia met een fietstocht bedoeld om geld op te halen voor een waterproject in de Keniaanse Riftvallei. 750 km fietsen met 30 andere mensen, vooral uit Epe, waaronder mijn zoon Patrick! Daar zie ik op zich al naar uit. Als de rest van de club terug naar huis gaat, reis ik met de bus van Nairobi naar Dar es Salaam in Tanzania. Daar vertrekt, als het goed is op 13 februari de Tazaratrein naar het zuiden van Zambia. Als het goed is...op dit moment staakt de staf van deze railroad company. Ik reis met de bus verder naar Livingstone en blijf daar een paar dagen, oa om de Victoria falls te zien. Dan reis ik door naar Windhoek in Namibie waar een 4WD klaar staat waarmee ik een grote ronde door Namibie en Botswana ga maken. Ik ben benieuwd wat me te wachten staat, ik ken Afrika van een drieweekse reis in Tanzania en dat vond ik zeer heftig vanwege de enorme armoede. Zie uit naar maar ben ook zenwuachtig voor de nieuwe geluiden, het extreme klimaat, de culturen, de geuren, de beesten, groot, maar vooral ook klein.
Tijdens de andere reizen hield ik keurig en regelmatig een dagboek bij. Ik vrees dat dat dit keer niet zal lukken: ik zit veel in nationale parken op campings waar weinig tot geen voorzieningen zijn, en zekere geen intenet. Maar ik beloof het, vroeg of laat krijg je, als je dat leuk vindt tenminste, een beeld van wat ik daar meemaak en hoe het me gaat. Uiteraard vergezeld van de nodige foto's als tenminste de snelheid van het lokale internet dat toelaat....

Recente Reisverslagen:

24 Maart 2015

laatste dag!

23 Maart 2015

van de Brandberg naar Gross Barmen Lodge, Okahandj

22 Maart 2015

21 maart, de Brandberg

20 Maart 2015

vrijdag 20 maart, van Twyfelfontein naar Uis

20 Maart 2015

19 maart, van Warmquelle naar Twyfelfontein
Ruud

Actief sinds 12 April 2011
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 102448

Voorgaande reizen:

20 September 2019 - 01 November 2019

The Red Center

28 Januari 2015 - 25 Maart 2015

Van Kenia naar Botswana

26 Februari 2014 - 09 Mei 2014

America Central

22 December 2011 - 09 Februari 2012

Tussen de Kiwi´s

29 April 2011 - 16 Juni 2011

Motortrip USA

Landen bezocht: