van Tulum naar Belize City - Reisverslag uit Moho Cay, Belize van Ruud Bökkerink - WaarBenJij.nu van Tulum naar Belize City - Reisverslag uit Moho Cay, Belize van Ruud Bökkerink - WaarBenJij.nu

van Tulum naar Belize City

Blijf op de hoogte en volg Ruud

08 Maart 2014 | Belize, Moho Cay

Na een vroeg ontbijt ben ik op mijn gemak gaan rijden niet wetend dat het oversteken van de grens tussen Mexico en Belize zoveel tijd zou kosten. Ik stopte daarom in Muyil waar een mayaruine staat uit de achtste eeuw. Het was er aangenaam, want rustig en het weer was lekker. Deze onvermelde ruine was erg de moeite waard al was het maar vanwege de eerste (voor mij) herkenbare sculpturen: twee eenden. Daarna wat rondgekuierd in een lagune waar je doorheen kon lopen dankzij een planken pad,zoals je dat ook veel in de usa ziet. Mijn Xtreme sport vandaag: de beklimming van een uitkijktoren van zo'n 20 meter hoog....
Bij de grens reed ik bijna mexico weer in, waar ik met 300 peso's uitrijkosten betaald had (18 euro). Het was allemaal erg verwarrend en omslachtig: eerst moet je de auto laten ontsmetten, dan moet je een transitoffice in waar alle papieren en vooral die van de huurauto bestudeerd worden en je allerlei formulieren meekrijgt en vervolgens moet je in de rij met auto's gaan staan voor de feitelijke overgang. Vervolgens moet je nog doorrijden naar een gebouw waar je een autoverzekering voor Belize moet aanschaffen.
Ik was uiteindelijk rond zessen in belize en dan wordt het donker en als je dan in een stad als Belize de weg moet vinden dan duurt dat bij mij ongeveer anderhalf uur maar dan kent ook iedereen die man met die rode chevy die iedereen lastig calt met de vraag waar is Bella sombra hotel. En als je het dan eindelijk gevonden hebt ( na al twee keer door deze inrichtingstaat gereden te zijn!) en er hangt een briefje met de mededeling ' ben over een half uur trug' dan ontplof je, nee pardon ik.
Wat is belize shabby, relaxed, cool en vriendelijk, hoewel er plekken zijn waar je beter niet kunt komen. Ik moest
van het hotel een half uur lopen door slecht verlichte straten met her en der groepjes mensen en vooral veel muziek om nog wat te eten en te drinken te scoren. Daarna daas en uitgeput naar bed. Over het hotel ik het morgen hebben. Het is nu mooi geweest, op naar Celebrity voor een lokale maaltijd!

• 10 Maart 2014 - 11:09

Tinka*:

Dag Ruud,
    de Maya's lijken mij ook een zeer boeiend volk. Prachtig de foto's van oude ruïnes / gebouwen.
    Ik ken alleen Maya de Bij...maar die heeft er bij mijn weten niets mee te maken ;-)
    Ben benieuwd naar je hotelverhaal. Het lijkt wel een oud slachthuis...hopelijk heeft het ontbijt dit goed gemaakt?
    Ik wens je voor de komende tijd een fijne, spannende, bijzondere, mooie reis toe!
    Tinka*

• 10 Maart 2014 - 11:43

Sylvia:

ok, ben weer helemaal bij.
    Leuk, interessant en mooi om je weer te kunnen volgen!
    groetjes
    kus van je zus sylvia