Flores, ATM - Reisverslag uit Isla de Flores, Uruguay van Ruud Bökkerink - WaarBenJij.nu Flores, ATM - Reisverslag uit Isla de Flores, Uruguay van Ruud Bökkerink - WaarBenJij.nu

Flores, ATM

12 Maart 2014 | Uruguay, Isla de Flores

De wandel, waad, zwemtocht door het grottenstelsel van ATM was spannend, indrukwekkend, interessant en pijnlijk.
Na een wandeltocht waarbij je twee keer een rivier moet oversteken, krijg je een helm op je hoofd, voorzien van een koplamp en zwem je de duisternis van de grot in, zomaar.. Vervolgens klauter, loop, waad en zwem je urenlang door dit grottenstelsel langs Maya overblijfselen, vooral potten in allerlei maten en skeletten, ook in allerlei maten, afhankelijk van de leeftijd waarop de eigenaar ervan geofferd werd om de goden te danken of gerust te stellen. Dat maten varieren echt van baby's tot volwassenen. Ze maalden niet om een mensenleven, die Maya's, als het ging om de gunst van de goden. Een en ander werd begeleid door een vakkundige gids. Jammer was alleen dat ik vsnwege alle nattigheid mijn hoortoestellen moest achterlaten in de jeep. De gids deed zijn best maar dat lukte hem niet altijd en je kunt niet blijven vragen om hard te praten. Het voert te ver om hier zijn verhalen te herhalen. Helaas struikelde ik op gegeven moment in het water en dan leer je meteen dat stalactieten messcherp kunnen zijn, ik heb nu een behoorlijke jaap op mijn knie. Volgens de gids moest ik erg trots zijn op een wond opgelopen in deze grotten, mijn bloedoffer zou door de Mayagoden met veel waardering aanvaard worden...
Ik heb vanavond de stommiteit begaan om bij een temperatuur van 35% warme
soep van lokale receptuur te bestellen die ook nog tamelijk extreem scherp was (voor kenners: lleno negro, zwart gevuld) Het was me al etend kennelijk aan te zien dat ik sterk de behoefte had aan een ventilator want die werd op gegeven moment door een alleraardigste serveerster naast me neergezt. Dat hielp. Nooit meer soep bestellen bij zo'n hitte.