van Tegucigalpa naar Comayagua - Reisverslag uit Comayagua, Honduras van Ruud Bökkerink - WaarBenJij.nu van Tegucigalpa naar Comayagua - Reisverslag uit Comayagua, Honduras van Ruud Bökkerink - WaarBenJij.nu

van Tegucigalpa naar Comayagua

Blijf op de hoogte en volg Ruud

29 Maart 2014 | Honduras, Comayagua

Nou heb ik in mijn leven, zonder arrogant te willen doen, al wat chaotische steden meegemaakt maar Tegucigalpa slaat echt alles. Als je er met de bus in de avond binnenrijdt ziet het er redelijk geordend uit, lichtjes van de stad netjes verdeeld over een viertal bergen. Erg sprookjesachtig. Maar er ontstaat een andere, hulpeloze beleving als je er met een net gehuurde hyundai, waarvan elk krasje is genoteerd op een indrukwekkend schema, die stad de volgende dag probeert te verlaten. Dat lukte niet, althans niet op eigen kracht. Nadat ik voor de zoveelste keer de verkeerde keus had gemaakt op een t-splitsing (het moet kinderen bekend voorkomen) reed ik een eenrichtingsweg de verkeerde kant in en jawel, aan het einde van dat stukje straat werd ik door twee leden van de policia municipal met open armen en een brede grijns ontvangen. Mijn Spaans is nog matig en het enige wat ik van ze begreep is 1. dat ik een straat van de verkeerde kant was ingereden (maar dat wist ik al) en 2. dat me dat 1200 lempira's (60 dollar) ging kosten ( en dat wist ik nog niet, natuurlijk). Mensen die mij in die omstandigheden een beetje kennen, weten in wat voor emotionele geestestoestand ik dan ben en hoe verkeerd ik dan, zeker in ongelijke gezagsverhoudingen, kan reageren. Ik pakte het echter anders aan, ik speelde de wanhopige, domme, nauwelijks spaans sprekende toerist. Ze zeiden na wat heen en weer gebazel dat ik ze moest volgen. O jee! Een ging voor mij rijden met af en toe de sirene aan, de ander achter me...en wat bleek? De schatjes begeleiden mij de stad uit, richting Comayagua!!! Her en der hielden ze verkeer stil, stopten om mij wat onbegrijpelijk spaans toe te roepen en op gegeven moment stopten ze bij het begin van de snelweg naar C. In de laatste conversatie die wij in dit leven zullen hebben, begreep ik dat van een van hen de benzine bijna op was. Ik bood gul en gretig aan daar 200 lempira voor te geven en dat werd zonder oogknipperen geaccepteerd. Het laatste beeld was dat van de ene agent die aan de andere snel even liet zien waar hij het geld wegstopte, voor latere verdeling. Ik was dik tevreden met de deal (1200 lempira kwijtgescholden én op de goede weg! voor een bedrag van 200). Zij ook.
Ondertussen zit ik nu in Comayagua, de hoofdstad van Honduras totdat een president in de 19e eeuw besloot om
die te verplaatsen naar tegucigalpa. Dat kwam hem beter uit omdat daar zijn ertsmijnen in de buurt lagen...
Het heeft behalve wat spaans-koloniale gebouwen weinig te bieden. Ik heb de tweede nacht hier daarom gecanceld en rijd morgen met mijn onooglijk kleine Hyundaatje waarmee je zonde enig gevaar voor de tegenligger een eenrichtingsstraat in kunt rijden, verder naar het oosten van Honduras.
Ik had nog een interessant gesprek met hoteleigenaar over het runnen van een hotel in een oninteressante stad, over waar zo'n stad van leeft, over de Hondurese politieke mores en over reizen, terwijl de gewapende wacht mij ondertussen op gezette tijden een biertje bracht. Misschien doe ik daar nog verslag van, het was interessant genoeg maar het is wel weer mooi geweest!

  • 30 Maart 2014 - 10:01

    Lambert:

    Met corruptie kan je veel geld verdienen

  • 30 Maart 2014 - 16:45

    Sasja:

    goede actie Ruud!

  • 30 Maart 2014 - 21:25

    Sylvia:

    Ha grote broer,
    Wat een belevenissen en ervaringen allemaal weer.
    Ik doe het je niet na, zo in je uppie.
    Leuk hoor om zo weer al je reisverhalen te volgen .
    Kom je nog aan paardrijden toe daar? Zo niet, gaan we hier als je weer terug bent, wel samen het bos in!
    Ok, pas goed op jezelf en tot.gauw


    Een kus van je zus sylvia

  • 31 Maart 2014 - 15:45

    Gaston Melis:

    Zo zie je maar, dat wij de hele wereld democratie en kapitalisme willen opdringen is alleen maar ontwrichtend voor gemeenschappen waar corruptie al sinds mensenheugenis de vertrouwde motor van de maatschappij is. Misschien is het beter voor de wereld als wij westerlingen er gewoon aan wennen. Wel opvallend dat het jou zo goed af gaat, Ruud...

  • 31 Maart 2014 - 17:45

    Ted:

    Hola Hombre, dat heb je knap gedaan met die vrijgeleide de stad uit. Je zult je maar vastrijden in zo´n straatje, ook al is je Hyundai klein en fijn, en het is niet politie maar een drugsbende die je opwacht. Zal toch blij zijn, Ruud, als je dat fijne land weer uit bent. Ben benieuwd hoe je nu verder gaat reizen, door Honduras en Nicaragua en dan via Costa Rica naar Panama, waar Annelies je in de armen sluit... Ik ben het kwijt maar herinner me ook dat je niet Costa Rica zou komen, dus toch weer wat vleigen... Ik ben benieuwd wat je van Nicaragua gaat vinden en wat je indruk van het regime daar zal zijn. Hou ons op de hoogte!

    Buen viaje,
    Ted

  • 01 April 2014 - 00:20

    Ruud Bökkerink:

    Beste Gaston

    Ik zal je zeggen, beste schoonzoon van me, ik heb in dit leven nog niet zo sterk het gevoel gehad als hier dat overleven het leidend principe is!

    Groeten en kussen, ook voor vrouw en kinderen!

    Je schoonvader

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ruud

Actief sinds 12 April 2011
Verslag gelezen: 327
Totaal aantal bezoekers 102429

Voorgaande reizen:

20 September 2019 - 01 November 2019

The Red Center

28 Januari 2015 - 25 Maart 2015

Van Kenia naar Botswana

26 Februari 2014 - 09 Mei 2014

America Central

22 December 2011 - 09 Februari 2012

Tussen de Kiwi´s

29 April 2011 - 16 Juni 2011

Motortrip USA

Landen bezocht: