11 maart, van Tsumeb naar Etosha NP, Namutomi - Reisverslag uit Opuwo, Namibië van Ruud Bökkerink - WaarBenJij.nu 11 maart, van Tsumeb naar Etosha NP, Namutomi - Reisverslag uit Opuwo, Namibië van Ruud Bökkerink - WaarBenJij.nu

11 maart, van Tsumeb naar Etosha NP, Namutomi

Blijf op de hoogte en volg Ruud

16 Maart 2015 | Namibië, Opuwo

Woensdag 11 maart, van Tsumeb naar Etosha NP (Namutoni)

De lodge waar ik heb overnacht heet de Kupfer Lodge en dat is niet vreemd voor een lodge die ligt in een gebied waar veel koper gewonnen is. Al sinds de oudheid: diverse volkeren die hier leefden leerden al vroeg de waarde van koper kennen. Tja, en toen kwamen wij en in een mum van tijd was de kopervoorraad, hier althans, uitgeput. Tsumeb staat trouwens symbool voor de strijd van de zwarte arbeider tegen de bespottelijke arbeidsvoorwaarden die de Duitse en Engelse koperbedrijven oplegden. Toen ze in de jaren 90 hun strijd eindelijk wonnen, was de koper hier uitgeput. Gelukkig kon een deel van de mijnwerkers terecht bij de ondertussen genationaliseede kopermijnen die halverwege Tsumeb en Etosha liggen.,
Ik heb vanochtend rondgewandeld in Tsumeb, een vriendelijk stadje waarvan het beeld overheerst wordt door de oude mijnschacht.  Op het tererein van de mijn hebben ze nu in de verschillende gebouwen alternatieve bedrijvigheid opgezet.
Verder liep ik in Tsumeb langs een van de vele gelduitleenbedrijfjes ( is dat nou een teken van welvaart?) en uit een ervan kwam een meiske naar buiten huppelen die graag op de foto wilde, Blanchette (Frans) Richter (Duits) heette, graag met me mee wilde reizen, maar, o ja, ook nog moest werken...
Vervolgens ben ik de 100 km naar Etosha gaan rijden. Tegen 14.00 was ik er. Ik heb me geïnstalleerd op de camping, in de aanpalende bar een tap!pils gedronken van Duits formaat en toen een game drive gemaakt.. En ik weet het, het wordt saai, maar voor mijn herinnering wil ik toch even de score gemeld hebben: giraffen, wrattenzwijntjes, zwartbekimpala's (een endemisch soort), zebra's, bruinrugjakhalsn, steenbokjes, dikdiks (dat zijn herten van een paar kilo, de dwergpincher onder de herten als het ware, maar wel met schattige kijkers), blauwe kraanvogels, andere vogels. Het had veel weg van een dierentuin  waarin  alles door elkaar loopt (behalve de roofzuchtigen uiteraard).  Mooi, veel. Ik kreeg nog een standje van een ranger omdat ik het waagde om aan een waterpoel de deur van de jeep open te zetten om foto's te maken. Mag niet. In Botswana doen ze dat anders. Daar laten ze je  bij de campingentree een papier tekenen waarin staat dat je zelf verantwoordelijk bent als je door een beest aangevallen of opgegeten wordt...
's Avonds heb ik gegeten in het restaurant hier. Kwaliteit die je niet verwacht in zo'n omgeving en een bediening waarmee ik, ware ik wat (...) jonger en vrijgezel geweest, wel raad had geweten!
Zo, programma voor morgen: 5.30u op, tent opvouwen, licht ontbijt, game drive van 4 uur, uitvoerige brunch, lezen, dagboek schrijven, zwemmen, rondwandelen en bezoek aan fort, museum en curioshop, biertje,  game drive van 3 uur,  borrel, diner in ner restaurant, beesten kijken bij de verelicht waterhole, glaasje wijn, slapen.

  • 16 Maart 2015 - 22:55

    Siri:


    Ha, ik ben bijna bij. Jammer eigelijk, want dan mis ik de foto's bij de verhalen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Namibië, Opuwo

Van Kenia naar Botswana

Volgende week begint een reis van twee maanden door Afrika. De reis start in Kenia met een fietstocht bedoeld om geld op te halen voor een waterproject in de Keniaanse Riftvallei. 750 km fietsen met 30 andere mensen, vooral uit Epe, waaronder mijn zoon Patrick! Daar zie ik op zich al naar uit. Als de rest van de club terug naar huis gaat, reis ik met de bus van Nairobi naar Dar es Salaam in Tanzania. Daar vertrekt, als het goed is op 13 februari de Tazaratrein naar het zuiden van Zambia. Als het goed is...op dit moment staakt de staf van deze railroad company. Ik reis met de bus verder naar Livingstone en blijf daar een paar dagen, oa om de Victoria falls te zien. Dan reis ik door naar Windhoek in Namibie waar een 4WD klaar staat waarmee ik een grote ronde door Namibie en Botswana ga maken. Ik ben benieuwd wat me te wachten staat, ik ken Afrika van een drieweekse reis in Tanzania en dat vond ik zeer heftig vanwege de enorme armoede. Zie uit naar maar ben ook zenwuachtig voor de nieuwe geluiden, het extreme klimaat, de culturen, de geuren, de beesten, groot, maar vooral ook klein.
Tijdens de andere reizen hield ik keurig en regelmatig een dagboek bij. Ik vrees dat dat dit keer niet zal lukken: ik zit veel in nationale parken op campings waar weinig tot geen voorzieningen zijn, en zekere geen intenet. Maar ik beloof het, vroeg of laat krijg je, als je dat leuk vindt tenminste, een beeld van wat ik daar meemaak en hoe het me gaat. Uiteraard vergezeld van de nodige foto's als tenminste de snelheid van het lokale internet dat toelaat....

Recente Reisverslagen:

24 Maart 2015

laatste dag!

23 Maart 2015

van de Brandberg naar Gross Barmen Lodge, Okahandj

22 Maart 2015

21 maart, de Brandberg

20 Maart 2015

vrijdag 20 maart, van Twyfelfontein naar Uis

20 Maart 2015

19 maart, van Warmquelle naar Twyfelfontein
Ruud

Actief sinds 12 April 2011
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 102573

Voorgaande reizen:

20 September 2019 - 01 November 2019

The Red Center

28 Januari 2015 - 25 Maart 2015

Van Kenia naar Botswana

26 Februari 2014 - 09 Mei 2014

America Central

22 December 2011 - 09 Februari 2012

Tussen de Kiwi´s

29 April 2011 - 16 Juni 2011

Motortrip USA

Landen bezocht: