16 maart, naar Opuwo - Reisverslag uit Opuwo, Namibië van Ruud Bökkerink - WaarBenJij.nu 16 maart, naar Opuwo - Reisverslag uit Opuwo, Namibië van Ruud Bökkerink - WaarBenJij.nu

16 maart, naar Opuwo

Blijf op de hoogte en volg Ruud

17 Maart 2015 | Namibië, Opuwo

Maandag 16 maart, van Okaukuejo naar Opuwo

Vannacht een brullende leeuw rond de lodge en vanmiddag stond ik in de supermarkt van Opuwo in de rij voor de kassa achter een 'gewoon' Afrikaans stel en een een Hererovrouw en toen ik me omdraaide stond ik oog in oog met een Himbavrouw. Je maakt wat mee.
Na een onrustige nacht vanwege een leeuw die regelmatig brulde, waarop alle civetkatten in de buurt in paniek begonnen te krijsen en een goed heenkomen zochten, stond ik op en constateerde dat een van de civetkatten die ik gisteravond had zien rondsluipen, er met het dekzeil van mijn tent vandoor was gegaan. Gelukkig lag dat een stuk verderop, te zwaar voor de krengen, maar ze hadden er wel een flink gat in gebeten. Dat heb ik afgeplakt met duktape maar dat zal niet helpen bij de afrekening straks. K....! Klote krengen!
Na mijn ontbijt ben ik om 7.00u weggereden. 160 km westwaarts over een gravelroad het park uit. Bij de uitgang besluit ik naar Opuwo te rijden omdat ik van een parkwacht aan de gate te horen krijg dat de infrastructuur en de winkelvoorzieningen in Opuwo beter zijn dan in mijn boekjes beschreven staat en zeker beter dan de waarschuwingen die ik van collega's van die parkwacht elders in het pak gekregen had!
Onderweg heb ik twee Hererodames, moeder en dochter, opgepikt met zo veel hebben en houen dat ik vroeg of ze verhuisden. Snapten ze niet, was wederom en stille rit, jammer. Wel foto's! Pas vanaf 1990 is Engels de officiële taal in Namibië die ook op school wordt geleerd. Ben je wat ouder dan heb je een probleem. Bovendien stammen als de Himba's, de Demba's ofde Herero's beslissen zelf of ze hun kinderen naar school sturen.
In Opuwo heb ik dus inkopen gedaan en buiten op het parkeerterrein dames in onduidelijke kledij maar met ontbloot bovenlijf afgewezen die allerlei snuisterijen wilden verkopen.
Daarna ben ik naar de Opuwo Country Lodge gereden. Een prachtige moderne lodge met een fenomenaal uitzicht op de omgeving.
Het moet gezegd, de informatie die in de reisboeken staat, komt absoluut niet overeen met de werkelijkheid. Die is veel moderner, bevat asfaltwegen, telefoondekking, WiFi, een goed uitgeruste supermarkt, etc. Namibië gaat hard.
Ik maak een afspraak voor een bezoek aan een Himbadorp morgen, zet de auto op de camping, drink een borrel en laat me een goede maaltijd voorzetten. Mosselen uit Walvisbaai en daarna een gebakken visje (een heek, alsof ik een visje op de markt in Nijmegen scoor...) En dat op een terras met uitzicht op dat prachtige landschap terwijl de zon onderging. Camera lag helaas in de auto.
Ondertussen heb ik al mijn dagboekteksten verstuurd, alleen de foto's nog niet omdat de site plat ging.

  • 17 Maart 2015 - 17:48

    Louis:

    Ha Ruud,

    Je hebt goed doorgewerkt aan je verslag. Prachtige foto's en sterke verhalen.

    Verwilder niet te veel!

    Groetjes,

    Louis

  • 20 Maart 2015 - 13:39

    Marianne Renckens:

    Hoi Ruud
    Bedankt voor je mooie verslagen en foto's.Wat een wereld van verschil met hier dit kikkerlandje.Indrukwekkend wat je allemaal mag zien.Zoals de verschillende stammen,vooral de vrouwen.Als je vertelt over die tanden,dan krijg ik acuut tandpijn,dit moet verboden worden,bij de mannen doen ze dit natuurlijk niet!
    Weet je ook iets over de besnijdenis,of vertellen ze dit niet?
    Het zal wel wennen zijn voor jou als je weer terug komt,misschien blijf je wel!
    Knap trouwens dat je al die namen van de dieren weet,natuurlijk uit het boekje maar toch moet je ze herkennen en ons niet zomaar wat wijs maken.
    Ik geniet er van,
    Groetjes,Marianne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Namibië, Opuwo

Van Kenia naar Botswana

Volgende week begint een reis van twee maanden door Afrika. De reis start in Kenia met een fietstocht bedoeld om geld op te halen voor een waterproject in de Keniaanse Riftvallei. 750 km fietsen met 30 andere mensen, vooral uit Epe, waaronder mijn zoon Patrick! Daar zie ik op zich al naar uit. Als de rest van de club terug naar huis gaat, reis ik met de bus van Nairobi naar Dar es Salaam in Tanzania. Daar vertrekt, als het goed is op 13 februari de Tazaratrein naar het zuiden van Zambia. Als het goed is...op dit moment staakt de staf van deze railroad company. Ik reis met de bus verder naar Livingstone en blijf daar een paar dagen, oa om de Victoria falls te zien. Dan reis ik door naar Windhoek in Namibie waar een 4WD klaar staat waarmee ik een grote ronde door Namibie en Botswana ga maken. Ik ben benieuwd wat me te wachten staat, ik ken Afrika van een drieweekse reis in Tanzania en dat vond ik zeer heftig vanwege de enorme armoede. Zie uit naar maar ben ook zenwuachtig voor de nieuwe geluiden, het extreme klimaat, de culturen, de geuren, de beesten, groot, maar vooral ook klein.
Tijdens de andere reizen hield ik keurig en regelmatig een dagboek bij. Ik vrees dat dat dit keer niet zal lukken: ik zit veel in nationale parken op campings waar weinig tot geen voorzieningen zijn, en zekere geen intenet. Maar ik beloof het, vroeg of laat krijg je, als je dat leuk vindt tenminste, een beeld van wat ik daar meemaak en hoe het me gaat. Uiteraard vergezeld van de nodige foto's als tenminste de snelheid van het lokale internet dat toelaat....

Recente Reisverslagen:

24 Maart 2015

laatste dag!

23 Maart 2015

van de Brandberg naar Gross Barmen Lodge, Okahandj

22 Maart 2015

21 maart, de Brandberg

20 Maart 2015

vrijdag 20 maart, van Twyfelfontein naar Uis

20 Maart 2015

19 maart, van Warmquelle naar Twyfelfontein
Ruud

Actief sinds 12 April 2011
Verslag gelezen: 215
Totaal aantal bezoekers 102538

Voorgaande reizen:

20 September 2019 - 01 November 2019

The Red Center

28 Januari 2015 - 25 Maart 2015

Van Kenia naar Botswana

26 Februari 2014 - 09 Mei 2014

America Central

22 December 2011 - 09 Februari 2012

Tussen de Kiwi´s

29 April 2011 - 16 Juni 2011

Motortrip USA

Landen bezocht: