18 maart, van Opuwo naar Warmquelle - Reisverslag uit Uis, Namibië van Ruud Bökkerink - WaarBenJij.nu 18 maart, van Opuwo naar Warmquelle - Reisverslag uit Uis, Namibië van Ruud Bökkerink - WaarBenJij.nu

18 maart, van Opuwo naar Warmquelle

Blijf op de hoogte en volg Ruud

20 Maart 2015 | Namibië, Uis

18 maart, van Opuwo naar Warmquelle

Van Opuwo naar Warmquelle is ca 150 km over een goede gravelroad met één niet te onderschatten obstakel, de Joubertpas. Een zeer steile pas over een weg die deels uit los zand bestaat omdat ze er aan het werk zijn. Het was behoorlijk steil maar goed te doen. De route was trouwens prachtig en voerde over een soms slingerende gravelroad door een droog en bloedheet landschap met flinke, afgeplatte heuvels. Ik had nog een kans op bergolifanten, maar niet gezien. Wel springbokjes en een duikertje. Daar ga ik weer, macht der gewoonte.
De tocht duurde bijna vijf uur. Dat kwam onder andere doordat ik onderweg een Himbaechtpaar met kind oppikte. Ik maakte de deal: zij een lift, ik foto's en dat was OK. Je snapt niet wat ze allemaal meeslepen: een grote fles ( zure) melk en een bakje (zure) boter naast een grote dichtgeknoopte doek vol kleding en andere spullen. En dat voor een doktersbezoek. Ze moesten namelijk naar een centrum voor Healthcare and Social services. Dat ligt dan een half uur rijden van de 'grote' weg, in de middle of nowhere en daar kunnen de mensen uit de dorpen in de wijde omgeving naar toe om zichzelf te laten onderzoeken, voorlichten, en om de ontwikkeling van hun kinderen te checken. Ik bracht het Himbastel daarheen en sprak af dat ik zou wachten tot ze klaar waren zodat ik ze daarna weer bij de grote weg kon afzetten. Per slot van rekening heb ik de tijd, niet waar? In het half uur dat ik moest wachten ontmoette ik bij de ingang van het centrum drie jonge medewerkers. Ik heb beloofd hun namen in mijn weblog op te nemen: Vikapita, Ritiuee en Vetjauripi. Zij krijgen na hun secondary school een training van een half jaar en kunnen dan eerste hulp bieden en gezondheidsvoorlichting geven. Dat gesprek verloopt dan toch ook weer wat moeizaam door het gebrekkige Engels, de officiële moedertaal!, maar het is een verademing vergeleken bij de communicatie die ik met het Himbastel in de jeep had! Het was wel een bijzondere ervaring om zo'n Himbavrouw naast je in de auto te hebben en dan moet je ook nog schakelen terwijl zij met haar blote dij tegen mijn versnellingspook aan zit. Je snapt natuurlijk dat ik uiterst discreet geschakeld heb. Hoe je dat doet? Laat ik aan geïnteresseerden nog wel eens zien! En de geur van de Himba, die een combinatie is van een wat zure lucht ( de boter) en een lekkere houtgeur, hangt nu nog in de auto!
Verderop nog twee jonge Himbajongens meegenomen die met kapmessen in de hand langs de weg stonden. Die legden ze gelukkig achterin de jeep. Ook met hen geen communicatie mogelijk! Wel een foto uiteraard.
Ik ben nu in Warmquelle beland, een dorp met op zes kilometer afstand een camping waar je naartoe rijdt over een weg die die naam niet eens verdient ( zo beroerd heb ik het echt nog niet meegemaakt, maar wel een uitdaging!) door droge rivierbeddingen, over rotsen, en op het laatst door de beek die gevormd wordt door de Quelle. De camping staat in een klein ravijn, omgeven door roodkleurige rotsen en van de rand van het ravijn komt een waterval naar beneden die een poel vult met warm (sic!) water. Daar kun je zwemmen. Maar verder is het een wat alternatieve en afgelegen camping. Ik stond er heerlijk alleen maar zonet arriveerde nog een groepje van vijf mensen. Naast het betalen van de camping fee wordt hier van je verwacht dat je een donatie doet voor een kindergarten voor dit gebied. De overheid richt wel kindergarten in maar die liggen voor de mensen hier te ver weg waardoorze er geen gebruik van maken en dat is natuurlijk jammer voor de ontwikkeling
van de kindertjes.
Ik ga de tijd verder stukslaan met zwemmen, lezen, onder andere over de route van morgen, en een diner bij de tent, bestaande uit een ui en een halve paprika die ik bak en vermeng met een blik spaghetti met gehaktballen! De pinotage erbij maakt een hoop goed!
Morgen ga ik verder naar het zuiden, ik bezoek wat bezienswaardigheden 100 km verderop en rij dan door naar de Brandberg, de hoogste berg van Namibië. Daar ligt mijn volgende camping (aan de voet).

  • 21 Maart 2015 - 12:04

    Patrick:

    Die twee jongens zijn bijna net zo stoer als Niek bij z'n afstuderen/promoveren (hoe noem je dat eigenlijk) als marinier! Mooi hoor lijkt me, de contacten met die mensen daar. Een van de weinige voordelen van alleen reizen... Tot volgende week!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Namibië, Uis

Van Kenia naar Botswana

Volgende week begint een reis van twee maanden door Afrika. De reis start in Kenia met een fietstocht bedoeld om geld op te halen voor een waterproject in de Keniaanse Riftvallei. 750 km fietsen met 30 andere mensen, vooral uit Epe, waaronder mijn zoon Patrick! Daar zie ik op zich al naar uit. Als de rest van de club terug naar huis gaat, reis ik met de bus van Nairobi naar Dar es Salaam in Tanzania. Daar vertrekt, als het goed is op 13 februari de Tazaratrein naar het zuiden van Zambia. Als het goed is...op dit moment staakt de staf van deze railroad company. Ik reis met de bus verder naar Livingstone en blijf daar een paar dagen, oa om de Victoria falls te zien. Dan reis ik door naar Windhoek in Namibie waar een 4WD klaar staat waarmee ik een grote ronde door Namibie en Botswana ga maken. Ik ben benieuwd wat me te wachten staat, ik ken Afrika van een drieweekse reis in Tanzania en dat vond ik zeer heftig vanwege de enorme armoede. Zie uit naar maar ben ook zenwuachtig voor de nieuwe geluiden, het extreme klimaat, de culturen, de geuren, de beesten, groot, maar vooral ook klein.
Tijdens de andere reizen hield ik keurig en regelmatig een dagboek bij. Ik vrees dat dat dit keer niet zal lukken: ik zit veel in nationale parken op campings waar weinig tot geen voorzieningen zijn, en zekere geen intenet. Maar ik beloof het, vroeg of laat krijg je, als je dat leuk vindt tenminste, een beeld van wat ik daar meemaak en hoe het me gaat. Uiteraard vergezeld van de nodige foto's als tenminste de snelheid van het lokale internet dat toelaat....

Recente Reisverslagen:

24 Maart 2015

laatste dag!

23 Maart 2015

van de Brandberg naar Gross Barmen Lodge, Okahandj

22 Maart 2015

21 maart, de Brandberg

20 Maart 2015

vrijdag 20 maart, van Twyfelfontein naar Uis

20 Maart 2015

19 maart, van Warmquelle naar Twyfelfontein
Ruud

Actief sinds 12 April 2011
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 102539

Voorgaande reizen:

20 September 2019 - 01 November 2019

The Red Center

28 Januari 2015 - 25 Maart 2015

Van Kenia naar Botswana

26 Februari 2014 - 09 Mei 2014

America Central

22 December 2011 - 09 Februari 2012

Tussen de Kiwi´s

29 April 2011 - 16 Juni 2011

Motortrip USA

Landen bezocht: