van Omotepe naar Jinotega - Reisverslag uit Jinotega, Nicaragua van Ruud Bökkerink - WaarBenJij.nu van Omotepe naar Jinotega - Reisverslag uit Jinotega, Nicaragua van Ruud Bökkerink - WaarBenJij.nu

van Omotepe naar Jinotega

Blijf op de hoogte en volg Ruud

07 April 2014 | Nicaragua, Jinotega

Mijn ochtendschema was wat ruim bemeten waardoor ik de boot van 6:00u kon nemen. Fraaie zonsopgang boven de vulkaan, zie foto. Onderweg had ik een flink oponthoud door een enorme stoet paarden en wagens die gezamenlijk een pelgrimstocht maakten naar een of ander heiligdom in Rivas, een stadje in het zuiden van nicaragua. Er bestaat hier een bijzondere mengelmoes van socialistische en christelijke ideeen, geen wonder dat Ortega de christelijk- socialistische partij aanvoert.
Ik moest via Managua om de financien af te wikkelen van de motorfiets. Het beeld dat je krijgt als iemand je uitlegt hoe je bij hem moet komen wijkt helaas stelselmatig af van de harde werkelijkheid van de infrastructuur van een stad die het doet zonder ook maar de geringste bewegwijzering. Maar goed, ondertussen zit ik, na een dagje motorrijden in extreme hitte door een landschap dat daar alle gevolgen van laat zien, in Jinotega, in het noorden van Nicaragua. Hotel voor 20 dollar per nacht mèt zwembad, vrij hoog in de bergen en dus is het hier lekker koel en, eindelijk, mooi groen. Lieve, vrolijke en aardige mensen die vreselijk behulpzaam zijn, inclusief twee niet onaardige jongedametjes die dat ook willen zijn maar dan wel tegen betaling. Nou was dat niet veel dus...nee, grapje! Bovendien, ik weet uit openbare aankondigingen langs de weg dat op sexuele uitbuiting hoge celstraffen staan (maar dat was niet de reden om ze vriendelijk af te wijzen).
Na een duik in het zwembad, een maaltijd van chickenwings, babanachips en salade, en een orientatie op de dag van morgen, ben ik nu klaar om me te bed te begeven, het is per slot al 21.08u.

• 08 April 2014 - 09:02

Louis:

Ha Ruud, Over corruptie gesproken, de foto over de bedevaartstoet lijkt verdacht veel op de foto bij het verslag van 6 april. Ik begrijp het wel: Waar je mee omgaat word je mee besmet. Haha...

• 08 April 2014 - 15:19

Ruud Bökkerink:

Goed gezien, Louis! Sterker nog het ís dezefde foto! Ik dacht dat ik die niet had geplaatst en wilde toch een plaatje van de stoet laten zien. Overigens valt dit dan volgens
    de definitie van het regime hier, niet onder corruptie, zie een andere foto. Ik zou het geschiedvervalsing noemen.

• 09 April 2014 - 17:36

Louis:

Oké, met deze uitleg kan ik leven. Maar je bent gewaarschuwd. Niet verder afglijden! Groetjes, Louis