Bocas, dag twee - Reisverslag uit Istmito, Panama van Ruud Bökkerink - WaarBenJij.nu Bocas, dag twee - Reisverslag uit Istmito, Panama van Ruud Bökkerink - WaarBenJij.nu

Bocas, dag twee

Blijf op de hoogte en volg Ruud

22 April 2014 | Panama, Istmito

Er was zeker een verzachtende omstandigheid. Ik had het vannacht horen onweren en toen ik uit mijn hotel naar een breakfast restaurant liep bleek dat ik het geluid van regen verward had
met dat van de airco. Maar ja, mijn oren... Pijpestelen regende het, een dichte niet aflatende bui regen.
Dus na het ontbijt heb ik gedaan wat iedereen doet bij slecht weer: naar het lokale museum. Onderweg daarheen heb ik me nog flink geërgerd aan de vreselijke zooi hier. Je mag best wel wat geld uit de zakken van toeristen kloppen maar gebruik een beetje daarvan dan om de rotzooi op te ruimen! Het ziet niet uit, het stinkt en er zitten ratten in die zooi! Ik snap dat gewoon niet tenzij ze hetzelfde probleem hebben als in Napels.
Het museum...op advies van Footprints daarheen omdat Columbus tijdens zijn vierde reis naar Amerika hier is geweest, hier zijn schepen heeft opgekalefaterd en nieuwe voorraden heeft geladen. Dat zou allemaal beschreven en te zien zijn in het museum. Ik was benieuwd. Niets daarvan, twaalf foto's van Bocas in opbouw (rond 1900), op een tafeltje de rijke en veelzeggende resultaten van lokale opgravingen (waaronder twee bekertjes met Hollandse molens erop, waar ik een tijdje trots bij heb staan mijmeren) en een onduidelijk stuk steen dat ongetwijfeld iets moest duiden van de geologische geschiedenis van het gebied, maar tekst ontbrak. Zie foto's.
Daar was ik gauw klaar.
De rest van de dag heb ik gefietst, deels in de regen maar in de loop van de middag werd het droog en kon ik dus ook opdrogen. Het bijzondere aan de fietstocht was dat ik fietste met rechts van me de zee en links ondoordringbaar en zeer groen regenwoud. Jammer dat rechts het grijs overheerste. 's Middags verdween dat en werden lucht en zee blauw zodat ik het zalige gevoel kreeg op een tropisch eiland te fietsen!
Maar waar ik gisteren bang voor was gebeurde: ik had net een stukje gezwommen en lag op een paradijselijk plekje op te drogen in de eerste zon van de dag toen er van drie kanten boten
met toeristen het strand op kwamen...weg paradijselijke eenzaamheid!
Bocas is leuk als je van snorkelen, duiken, canopy, grotbezoek en vogels spotten houdt of op zoek bent naar kikkers in de kleuren rood, geel en blauw of witte vleermuizen. Anders heb je er niet veel te zoeken. Maar: heerlijk gefietst!
Morgen om 6:00 met de watertaxi terug naar de auto. Ik zie uit naar de autorit door de bergen!

  • 23 April 2014 - 07:23

    Sasja:

    dat is weer leuk opstaan, met een verhaal van jou. Ik moest lachen bij de foto van het museum, dat heb ik nog nooit gezien! Prachtige zee met palmboom, mmmm heerlijk! x Sasja

  • 23 April 2014 - 13:42

    Niek:

    Ha Ruud! Een hoop verhalen achter elkaar gelezen, en wat heb je een hoop uitzonderlijke dingen mee gemaakt. Jammer dat het eiland je niet zo bevallen is.. Had je uiteindelijk wel gelijk over je opvatting over het reisboekje.
    Ik ga hier thuis mijzelf komende tijd bezig houden met die moestuin van jou, die kan wel wat verzorging gebruiken! En niet te gehaast natuurlijk elke dag een beetje :)
    Groetjes Niek

  • 24 April 2014 - 13:13

    Tinka*:

    Hallo Ruud,
    vanuit een zonnig en redelijk warm Nederland hartelijke groeten.
    Volgens mij heb jij in het museum kennis gemaakt met minimalistische kunst...en op zo'n eiland zijn ze vast blij, dat ze überhaupt een museum hebben ;-)
    Ik hoop voor je, dat de terugweg met de auto een beloning was en je het eiland snel kon 'vergeten'.
    Alvast veel plezier toegewenst met Annelies in Panama.
    Groet,
    Tinka*

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ruud

Actief sinds 12 April 2011
Verslag gelezen: 308
Totaal aantal bezoekers 102503

Voorgaande reizen:

20 September 2019 - 01 November 2019

The Red Center

28 Januari 2015 - 25 Maart 2015

Van Kenia naar Botswana

26 Februari 2014 - 09 Mei 2014

America Central

22 December 2011 - 09 Februari 2012

Tussen de Kiwi´s

29 April 2011 - 16 Juni 2011

Motortrip USA

Landen bezocht: