van Dar via Lusaka naar lLivingstone - Reisverslag uit Highlands, Verenigde Staten van Ruud Bökkerink - WaarBenJij.nu van Dar via Lusaka naar lLivingstone - Reisverslag uit Highlands, Verenigde Staten van Ruud Bökkerink - WaarBenJij.nu

van Dar via Lusaka naar lLivingstone

Blijf op de hoogte en volg Ruud

14 Februari 2015 | Verenigde Staten, Highlands

Vrijdag, 13 februari, van Dar via Lusaka naar Livingstone

Ik sta om 4.30u op. Vreselijk vroeg maar hier is het dan al behoorlijk druk op straat. Om 4.45u is de taxi er en om 5.10 sta ik voor de desk van Fastjet. Een vriendelijke dame helpt me aan een ticket en meldt dat de gedane reserveringen niet gebruikt zullen worden omdat ik daar cash betaald heb. Toch ff checken straks. De vlucht was in een omverwachts modern vliegtuig, met moderne prijzen. Voor een broodje kip en een koffie betaalde ik 10 dollar. Na een vlucht van twee uur sta ik vlot weer buiten en neem voor 28 dollar een taxi naar het Intercity busstation. Als ik daar uitstap word ik overvallen door een twintigtal Afrikanen die me allerlei producten en diensten aan willen bieden (eetwaar, drinkwaar, bemiddeling bij de aanschaf van mijn ticket (!), dragen vn de tassen, wegwijzen naar hotels, de toiletten, een kapper etc). Ik koop geheel alleen een ticket, wat me goed afgaat. Een ticket voor de bus van 11.30u die uiteindelijk om 12.30u vertrekt. Ik zit helemaal voorin met een mooi uitzicht naar voren maar het reisplezier wordt enigszins verminderd door de omvang van de vrouw naast me. De stoelen zijn niet erg groot. Ze is kleurig gekleed en draagt nogal wat goud in de oren en om haar hals, een dame in goede doen met twee mobieltjes die ze veel gebruikt. Ze is erg aardig en we kletsen tijdens de reis van 6 uur naar Livingstone af en toe over de talen daar, het onderwijs, de economie van Zambia, haar familie en vrienden, haar werk. Ze kent de chauffeurs en veel mensen in de bus en in de plaatsen waar we stoppen omdat ze wekelijks naar Lusaka rijdt voor haar handel: verkoop van tweedehands schoenen. Die koopt ze in Lusaka in. Ze belooft me te helpen bij het vinden van mijn Lodge via een vriend die taxichauffeur is. Gelukkig maar want in Livingstone is de ontvangst door de plaatselijke mobiele nering nog indringender dan in Lusaka. Ik sla me er, in het spoor van Rosie - geen kunst, doorheen en haar vriend staat ons op te wachten. Hij brengt me naar het hotel voor 20 Kwacha, ca 3 euro, geen prijs, en zal me morgen naar de car rental brengen. Ik heb besloten hier het weekend te blijven. Het is nu in het laagseizoen en dus heerlijk rustig in Livingstone en ik heb immers wat tijd over.
Het was trouwens een mooie rit naar Livingstone. Zambia is in vergelijking met Kenia en Tanzania zeer groen, het landschap golft voortdurend waardoor je mooie uitzichten hebt op oneindige mais- en suikerrietvelden. De dorpjes zijn vriendelijk maar ook hier vaak armetierig en armoedig met straathandel on alles wat je maar kunt bedenken en overal waar je stopt wordt de bus bestormd door verkoopsters van groente, fruit en frisdrank. Zelfs een schaal cantarellen heb ik voorbij zien komen. Maar het lijkt erop, en Rosie bevestigt dat, dat het met Zambia de goede kant op gaat. De economie groeit maar veel ervan, met name koper, blijft in handen van grote westerse maatschappijen. Rechten op ontginning zijn verkwanseld ten koste van de lokale bevolking, een triest veerhaal. De enige Zambianen die daar rijk van worden is de kleine politiek en economische elite. Geen ombekend verhaal voor wie de VPROserie over Afrika gevolgd heeft van... zijn naam ontschiet me.

Het hotel is een fraaie lodge met voor elke gast een eigen hut met rieten dak. Ik ontmoet er drie dames die samen reizen en waar ik even mee klets, een witte Pools-amerikaanse die in Kenia woont, een witte Engelse en een stillere zwarte Keniaanse. Ze vragen me om mee uit te gaan eten in een Italiaans restaurant in de stad maar ik heb dat beleefd afgeslagen. Eerst een beetje wennen en uitrusten en schrijven. Morgen misschien.

  • 14 Februari 2015 - 12:18

    Ricky:

    Heeyy babu;)

    Zo te lezen heb je het daar wel naar je zin, naast alle reistegenvallers dan... Mooie foto's van de fietstocht. Ik heb van papa gehoord dat je ook erg goed hebt gefietst, goedzo!!! Volgens mij ga je nog een heeeeele mooie tijd tegemoet. Geniet er vooral heel erg ervan, dan geniet ik van je spannende reisverslagen!

    Liefs en kusjes!

  • 14 Februari 2015 - 15:18

    Sasja:

    ha Ruud, goed om te lezen dat het reizen wat soepeler loopt dan de vorige dagen! En kennis maakt met behulpzame dames : )

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Highlands

Van Kenia naar Botswana

Volgende week begint een reis van twee maanden door Afrika. De reis start in Kenia met een fietstocht bedoeld om geld op te halen voor een waterproject in de Keniaanse Riftvallei. 750 km fietsen met 30 andere mensen, vooral uit Epe, waaronder mijn zoon Patrick! Daar zie ik op zich al naar uit. Als de rest van de club terug naar huis gaat, reis ik met de bus van Nairobi naar Dar es Salaam in Tanzania. Daar vertrekt, als het goed is op 13 februari de Tazaratrein naar het zuiden van Zambia. Als het goed is...op dit moment staakt de staf van deze railroad company. Ik reis met de bus verder naar Livingstone en blijf daar een paar dagen, oa om de Victoria falls te zien. Dan reis ik door naar Windhoek in Namibie waar een 4WD klaar staat waarmee ik een grote ronde door Namibie en Botswana ga maken. Ik ben benieuwd wat me te wachten staat, ik ken Afrika van een drieweekse reis in Tanzania en dat vond ik zeer heftig vanwege de enorme armoede. Zie uit naar maar ben ook zenwuachtig voor de nieuwe geluiden, het extreme klimaat, de culturen, de geuren, de beesten, groot, maar vooral ook klein.
Tijdens de andere reizen hield ik keurig en regelmatig een dagboek bij. Ik vrees dat dat dit keer niet zal lukken: ik zit veel in nationale parken op campings waar weinig tot geen voorzieningen zijn, en zekere geen intenet. Maar ik beloof het, vroeg of laat krijg je, als je dat leuk vindt tenminste, een beeld van wat ik daar meemaak en hoe het me gaat. Uiteraard vergezeld van de nodige foto's als tenminste de snelheid van het lokale internet dat toelaat....

Recente Reisverslagen:

24 Maart 2015

laatste dag!

23 Maart 2015

van de Brandberg naar Gross Barmen Lodge, Okahandj

22 Maart 2015

21 maart, de Brandberg

20 Maart 2015

vrijdag 20 maart, van Twyfelfontein naar Uis

20 Maart 2015

19 maart, van Warmquelle naar Twyfelfontein
Ruud

Actief sinds 12 April 2011
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 102666

Voorgaande reizen:

20 September 2019 - 01 November 2019

The Red Center

28 Januari 2015 - 25 Maart 2015

Van Kenia naar Botswana

26 Februari 2014 - 09 Mei 2014

America Central

22 December 2011 - 09 Februari 2012

Tussen de Kiwi´s

29 April 2011 - 16 Juni 2011

Motortrip USA

Landen bezocht: