Van Punakaiki naar Hokitika - Reisverslag uit Hokitika, Nieuw Zeeland van Ruud Bökkerink - WaarBenJij.nu Van Punakaiki naar Hokitika - Reisverslag uit Hokitika, Nieuw Zeeland van Ruud Bökkerink - WaarBenJij.nu

Van Punakaiki naar Hokitika

Door: Ruud

Blijf op de hoogte en volg Ruud

15 Januari 2012 | Nieuw Zeeland, Hokitika

Zondagochtendontbijt in de camper vanwege het weer. Voor ik verder gereden ben heb ik de Pancakes en Blowholes bekeken. Zeker in dit storm- en regenachtige weer ziet dat er allemaal bizar uit. Het zijn limestone  lagen waarvan  zelfs de deskundigen niet begrijpen hoe ze precies  zo gevormd konden worden. Gelukkig, hoef ik me niet te schamen. De storm en de zee zorgen er vervolgens voor dat die rotsen er uitzien zoals op de meegestuurde foto te zien is. Het is een foto uit enkele tientallen die ik daar gemaakt heb. Ik kon er geen genoeg van krijgen maar ik ben bang dat de foto's karige abstracties zijn van wat ik zag. Met mij arriveerde trouwens ook een bus vol Japanners. Een dame die mij vroeg een foto van haar te maken, vroeg ik hetzelfde. Zie resultaat bijgaand. De dame bedankte voor het maken van de foto met een reference en een oosters hoofdknikje. Erg charmant.
Ben gestopt in Greymouth (weer zo'n naam waarvoor weinig creatieve inspanning nodig was om die te bedenken....). Een leuk stadje, maar vandaag niet, het valt met bakken uit de hemel. Heb er koffie gedronken. Trouwens, naast een aantal andere kwaliteiten kunnen Kiwi's fantastisch koffie zetten. Europese kwaliteit maar dan de beste.
Verder gereden, eerst naar de Arthur's Pass, prachtig bij mooi weer, nu erg koud. Had gehoopt  een wandeling te kunnen maken maar dat werd door de medewerker vn het VC afgeraden vanwege de weersomstandigheden. Via een andere weg ben ik weer teruggereden naar de kust, blijft mooi om daárlangs te rijden. Ik zit nu in Hokitika, waarvan Lonely planet zegt dat het er zomers stampvol is maar vandaag is er geen kip te bekennen.  Zal wel komen doordat het zondag is. Heb eerst boodschappen gedaan, dat kan hier zeven dagen in de week en zit nu bij Stumpers (...) onder het genot van wat biertjes te internetten tegen betaling van 5 dollar per uur. Je moet hier overal  betalen voor internettoegang. En elke plek heeft wel weer zijn eigen provider. Ik heb nu een stuk of vijf abonnementen lopen. Handig, moet nu overal  terecht kunnen, indien er tenminste een hotspot is... Maar je wil niet weten hoe traag die verbindingen hier zijn; mijn geduld, dat toch spreekwoordelijk is, wordt hier danig op de proef gesteld.
Ga dadelijk verder rijden langs de kust naar het zuiden en een camping zoeken. Maar omdat het gebied hieronder erg leeg is zal het wel moeilijk worden om te internetten dus doe ik dat nu maar vast. En voor het geval iemand de behoefte niet kan onderdrukken mij te bellen: niet doen, ik ben niet bereikbaar, geen dekking.
Hoorde van Annelies dat ik nogal wat kerst- en nieuwjaarswensen heb gekregen van vrienden en bekenden. Hierbij mijn hartelijke dank en voorzover nog niet gedaan en nog gepast: een mooi, succesvol, liefdevol en uitdagend jaar toegewenst!

  • 15 Januari 2012 - 09:18

    Siri:

    Ha ruud!

    Wat balen zeg van het weer! ik hoop dat je wel nog wat mooi weer in NZ krijgt! en ja het betalen voor internet klinkt erg bekent, maacdonalds en openbare bibliotheken hebben vaak gratis internet ;). Als je het iets goed doet, in vietnam regent het nu ook.. Reis ze nog! liefs siri

  • 15 Januari 2012 - 12:43

    Ha Ruud:

    We hebben gister ernstig een zonnedans gemaakt hier in Ede, ik hoop dat het helpt. Ik las net ook je vorige verslag (nu snap ik je vraag van gister of de blogs er wel goed op staan, nou volgens mij kwam deze vertraagd maar wel gelijk 3 keer of zo), en ben zeer onder de indruk van je voor-man-met-hoogtevrees zeer stoere actie op de touwladder. Nu nog bungy jumpen. Dikke kus! Sasja

  • 16 Januari 2012 - 12:35

    Ted:

    Dag Ruud,

    Komt bekend voor die plekken die je aan het bezoeken bent. Lia en ik hebben zo'n 8 jaar geleden deels dezelfde route gedaan. Hulde ook aan je optimistische reisinstelling met al die regen, maar kennelijk compenseren de mooie landschappen veel. En hulde aan je moed om je hoogtevrees zo te trotseren. Dat bungyjumpen zul je wel laten, dus ik kan je ook gerust vertellen hoe we laatst hier op TV een vrouw zagen die jupmte en bij wie het touw brak, waarop ze in de rivier terechtkwam met krokodillen, die haar niet ontdekten of even geen honger hadden, want ze kwam heelhuids op de rivieroever (ik ben kwijt waar deze bungyjumpplek was - niet in NZ, geloof ik).
    Met mijn knie gaat het voorspoedig, ben flink aan het fietsen, bij Annelies langs in Kranenburg en gisteren nog van Nijmegen naar Nuenen, rond de 70 km, dus dat gaat lekker. Het was hier gisteren eindelijk eens zo'n eerlijke winterdag, tegen het vriespunt met stralende zon, lekker fietsweer dus. Eindelijk hier ook een beetje echt winterweer, hoewel dat vanaf woensdag al weer over is. Met schaatsen wachten we dus nog even tot jij weer terug bent en mijn knie weer alles aankan.
    Goed te lezen ook van je succesvolle bezoek aan Wim Julicher, zo te lezen had je een mooie klik met hem. Gisteren vertelde een vriend van ons dat hij ervoor voelt om op de grond bij hun nieuwe huis druiven te gaan verbouwen. Misschien een mooi projectje voor liefhebbers als jij om te helpen een mooie Gelderse wijn te maken, je eigen Chateau de Boekkerink (chateau vanwege Doornenburg met dat kasteel daar).
    Ruud, tot een volgende keer. Geniet van de prachtige gebieden die je nog gaat zien en neem een duik in Turqoise bay om daar met de dolfijntjes te zwemmen (aan de Zuidoost-kust) - niet te lang want het water is er stervenskoud, hoewel je daar pas achterkomt na de kick van de zwem- en knuffelpartij...

    Een stevige abrazo, ook van Lia,
    Ted

  • 16 Januari 2012 - 18:53

    Margreet:

    Hee Ruud

    Leuk om je verslagen achter elkaar te lezen, en ben jij dat, op die touwbrugfoto? Die wandeling op al die landtongen lijkt me prachtig om te doen. Je nieuwjaarswensen zijn niet ongepast; voor jou hetzelfde gewenst, te beginnen met een mooi vervolg van je reis!
    liefs, Margreet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ruud

Actief sinds 12 April 2011
Verslag gelezen: 179
Totaal aantal bezoekers 102514

Voorgaande reizen:

20 September 2019 - 01 November 2019

The Red Center

28 Januari 2015 - 25 Maart 2015

Van Kenia naar Botswana

26 Februari 2014 - 09 Mei 2014

America Central

22 December 2011 - 09 Februari 2012

Tussen de Kiwi´s

29 April 2011 - 16 Juni 2011

Motortrip USA

Landen bezocht: