Van Hokitika naar Okarito - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Ruud Bökkerink - WaarBenJij.nu Van Hokitika naar Okarito - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Ruud Bökkerink - WaarBenJij.nu

Van Hokitika naar Okarito

Door: Ruud

18 Januari 2012 | Nieuw Zeeland, Wanaka

16 januari. Gisteravond rond 10.00pm hield het hier op met regenen. Vanmorgen scheen de zon en wel heel uitbundig. En als ie dat doet moet je hier erg oppassen, een sunblock factor 30 is de minimale bescherming. Ik stond op een camping aan het Lake Maripuana, zo'n 10 km onder Hokatiki. Na mijn internetsessie had ik besloten in het café te blijven eten, lambrack met zoete aardappelen en wat Pinot Noir uit marlborough. Met de wijn was niks mis, het lam viel me wat tegen. Te lang gebakken.
Ben vandaag naar Okarito gereden. En eindelijk had ik wat uitzichten onderweg. Je rijdt  langs de kust en hebt constant uitzicht op de besneeuwde toppen van de South Alps. Onderweg een tegenvallende coastal trail gelopen die niet spectaculair was maar waar ik wel in mijn eentje liep. En dat is wel zo prettig. Op het strand werd ik bij herhaling aangevallen door meeuwen die daar kennelijk hun nesten hadden. Ze beperken zich gelukkig tot spectaculaire duikvluchten maar  met een stok in de hand hou je ze wel van je af, misschien ook wel zonder maar dat risico wilde ik niet aan.
Ik sta nu op een DOC camping in Okarito, vlak aan zee. DOC staat  voor department of conservation en die ondhoudt in heel Nieuw Zeeland eenvoudige campings met meestal alleen een toilet maar je kunt eer voor  een habbekrats overnachten. Dit is zo'n DOC camping  maar met een keuken (en dus een ijskast) en zelfs een warme douche voor een dollar. Ik heb nog een wandeling gemaakt naar de top van een heuvel maar het is boven de bergen wat gaan betrekken dus veel uitzicht had ik niet. Maar ik heb in ieder geval weer wat calorieën verbrand.
Morgen ga ik naar de gletsjers. Ze zijn vrij uniek omdat ze zo dicht bij zee zijn. Daarna rij ik door naar Jackson Bay, een afgelegen dorpje aan zee ten zuiden van de toeristische drukte. Ik heb behoefte aan rust.