Tulun en Cobá - Reisverslag uit Tulum, Mexico van Ruud Bökkerink - WaarBenJij.nu Tulun en Cobá - Reisverslag uit Tulum, Mexico van Ruud Bökkerink - WaarBenJij.nu

Tulun en Cobá

Blijf op de hoogte en volg Ruud

07 Maart 2014 | Mexico, Tulum

Na een vroeg ontbijt ben ik naar de Maya ruines van Tulum gewandeld. Dit Mayacomplex is gebouwd in de postklassieke Maya periode en dat kun je zien ook. Het lijkt dat de maya's hun bouwkunst een beetje zijn kwijtgeraakt. Op het eerste gezicht denk je dat de schots en scheve restanten door zwaartekracht en geologische krachten eruit zien zoals ze doen maar dat is toch niet zo. Gewoon broddelwerk. Neemt niet weg dat het een indrukwekkend complex is en door de ligging aan zee heeft het iets speciaals. Je kunt je de gezichten van de Spanjaarden voorstellen toen die voor het eerst bij deze kust kwamen. Die van de Maya's ook, maar dat is een heel ander verhaal. Ik heb daar twee uurtjes rondgekeken en foto's gemaakt en ben toen op het strand gaan uitrusten, zonnen en zwemmen. Toen was ik allang niet meer de enige. Wat een drukte, het lijkt of iedereen vakantie heeft! Na een lunch met héél hete maar heel lekkere taco's bij een stalletje langs de weg heb ik de auto gepakt en ben naar Cobá gereden, een ander Mayabouwwerk opzo'n 50 kilometer van Tulum. Dit complex ligt in het oerwoud, is minder gerestaureerd maar door de omvang indrukwekkender. Ikheb me gewaagd aan de beklimming van de trappen van een piramide en weer nu zeker dat ik in een volgend leven geen Mayapriester of -koning wil worden. wat
hebt ik gezweet, van de hitte, de jnspanning en, vooral, de angst om naar beneden te tuimelen. Ben bij de afdaling achter een omvangrijke Amerikaanse gebleven in de vergeefse hoop dat dat bij een calamiteit mij zou redden. Maar
het was, achteraf, een mooie belevenis. Mijn eerste Xtreme sportprestatie! Onderweg terug gestopt in een dorp waarvan ik hoop er nog vele tegen te komen, geen schreeuwerige reclames, bespottelijke resorts en shoppingmalls. Mijn eerste coconutsap gescoord. Je kopt voor 20 mexdollars (€1,50) een koksnoot, daar hakken ze de kop van af , steken er een rietje in en dan kun je 'm leegzuigen. Als ie leeg is geef je hem terug, de verkoopster hakt hem doormidden wn haalt het vlees eruit dat je in een plastic zakje meekrijgt. Ga ik vaker doen. Zo, en nu tijd voor een warme hap, na een mooie dag! Over de maya's kom ik zeker nog te spreken. Wat een bijzonder volk is/was dat!


  • 09 Maart 2014 - 10:33

    Lambert:

    leuk en boeiend om je weer te volgen

  • 09 Maart 2014 - 19:07

    Mirjam:

    Indrukwekkend. Mooie foto's. Wel een overwinning op zo'n trap te beklimmen.

  • 10 Maart 2014 - 11:37

    Sylvia:

    Prachtig, en ja "chapeau' gezien je hoogtevrees! x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ruud

Actief sinds 12 April 2011
Verslag gelezen: 270
Totaal aantal bezoekers 102477

Voorgaande reizen:

20 September 2019 - 01 November 2019

The Red Center

28 Januari 2015 - 25 Maart 2015

Van Kenia naar Botswana

26 Februari 2014 - 09 Mei 2014

America Central

22 December 2011 - 09 Februari 2012

Tussen de Kiwi´s

29 April 2011 - 16 Juni 2011

Motortrip USA

Landen bezocht: