van Tegucigalpa naar Managua - Reisverslag uit Prinzapolka, Nicaragua van Ruud Bökkerink - WaarBenJij.nu van Tegucigalpa naar Managua - Reisverslag uit Prinzapolka, Nicaragua van Ruud Bökkerink - WaarBenJij.nu

van Tegucigalpa naar Managua

Blijf op de hoogte en volg Ruud

04 April 2014 | Nicaragua, Prinzapolka

Voor het slapen gaan besloot ik toch even naar de financiële situatie te kijken. En dat was niet onverstandig, ik bleek veel meer te hebben uitgegeven dan begroot. Dat was dankzij de firma SYBE, financial transactions te Curacao (!). 4.000 euro was afgeschreven! Ik moest om 3:30u op om de bus te pakken maar vond het toch wijs om tot 24:00u, mijn tijd, op te blijven om om 8:00u, jullie tijd, met de ING te bellen. Dat werd een gesprek van 40 euro en aan het eind ervan was het geld teruggestort maar mijn kaart geblokkeerd. Dat vind ik een naar idee want nou heb ik alleen nog een visakaart totdat Annelies naar Panama komt en mijn nieuwe masterkaart kan meebrengen.
Dat was niet alles. Toen de bus bij de grens met Nicaragua kwam, bleek dat mijn papieren niet in orde waren. Ik zou aan de grens tussen El Salvador en Honduras een valeta in mijn pas hebben gekregen die je absoluut moet hebben om de grens Honduras Nicaragua over te kunnen. Nooit gehad! Maar daar heeft een corrupte emigratiebeambte geen boodschap aan. Hij gaf me het wetboek te lezen waarin stond wat ik fout had gedaan en vooral, wat dat kostte: 3647 lempira's, zijnde ca 150 dollars! Of ik maar wilde betalen. Na wat nutteloos heen en weer gepraat werd ik genodigd in een kantoortje dat stonk naar corruptie en waar de beambte vroeg hoe ik wilde betalen. En ik, stom, stom zei dat ik 100 dollars had en de rest in lempira's wilde betalen. Die 100 dollar was genoeg zei de man, en ter plekke voelde ik dat ik iets ontzettend doms had gedaan. Had ik gezegd dat ik maar 50 dollars had, was het ook goed geweest! Ikheb nog veel te leren hier!
Nu zit ik in het motorhotel in Managua en is alles geregeld voor mijn vertrek morgen. Mijn eerste gesprek hier was veelzeggend: als ik moest kiezen tussen een krokodil (het rechtsliberale regime van een aantal jaren terug) en een aligator (socialistisch-christelijke regime van Ortega), wat zou ik doen? Boodschap: de mate van Corruptheid verschilt alleen gradueel.
Maar de entree in dit land was een stuk aangenamer en inhoudelijker dan elders.... Zie foto's.