Van Kanab naar de Grand Canyon - Reisverslag uit Jacob Lake, Verenigde Staten van Ruud Bökkerink - WaarBenJij.nu Van Kanab naar de Grand Canyon - Reisverslag uit Jacob Lake, Verenigde Staten van Ruud Bökkerink - WaarBenJij.nu

Van Kanab naar de Grand Canyon

Door: Ruud

Blijf op de hoogte en volg Ruud

29 Mei 2011 | Verenigde Staten, Jacob Lake

Tja....en toen kwam de Grand Canyon. Ik ben om 08.30u uit Little Holliwood vertrokken na een veel te copieus ontbijt van de Parsh brothers. In Jacob Lake, het laatste stadje voor de GC, heb ik nog even geinformeerd of ik een kansje had op de camping op de North Rim. Absoluut niet dus. Het lieve oude dametje van het VC in Kanab had dus gelijk! Ik ben toen maar naar de camping gereden die zo'n 15 mijl van de North Rim ligt. Daar heb ik me voor twee dagen ingeschreven. Vandaag ga ik de verschillende uitzichtspunten bekijken en korte wandelingen maken. Morgen doe ik de Imperial Point en een fikse trail.

Ik heb het steeds over de North Rim, dat vraagt misschien om uitleg. De Grand Canyon ligt tussen de North Rim en de South Rim. De South Rim is veel toeristischer en drukker dan de North Rim. Lopend kun je de afstand in een uur of 7 overbruggen. Met de auto moet je een omweg maken van 230 mijl.

De Grand Canyon....Vergeleken hiermee zijn alle eerdere canyonsniet meer dan ondiepe sloten. Ik heb wel eens gehoord dat ie vanaf de maan goed zichtbaar is. Het is imposant, groots, uniek. Wat een geduld heeft de natuur gehad om zoiets te realiseren. Kan ik (en iemand anders ook trouwens, nog wat van lren). Het komt er eigenlijk op neer dat de Colorado River en zijn zijrivieren zich in een slordige 30 miljoen jaar, een weg naar beneden gevreten hebben in de rotsachtige bodem die bestaat uit kalk en zandsteen. De typische voor is te danken aan het feit dat een deel van de lagen verbrokkelt en een deel bestaat uit hard steen. Daardoor bestaat de wand deels uit helling, deels iut loodrechte wanden. Je moet het gezien hebben om het te geloven. Alle kleuren van de regenboog, peilloze diepten, En dat alles speelt zich onder het aardoppervak af. Nou moet ik er wel bij vertellen dat de bovenkant van de GC een hoogvlakte is die op ca 2000 meter hoogte ligt.
Verder weinig beleefd, maar ik moet zeggen, het was wel genoeg voor vandaag. Het weer? Stralend blauw maar het waaide stormachtig en dat maakte dat het fris aanvoelde. Mijn bandana waaide onderweg op de motor van mijn hoofd. Ja, Annelies, ik reed zonder helm.
Ik zit nu te eten in de lodge die naast de camping staat en waar ze redelijk koken en uitstekend wijn schenken. Amerikaanse Cabernet Sauvignon uit Claifornia.

  • 29 Mei 2011 - 07:12

    Lambert:

    Natuurlijk weer hele mooie foto`s en ik weet wat je voelt, ik voel het in mijn buik van alleen al het kijken naar deze plaatjes.
    Het blijft leuk om je verslagen dagelijks te lezen en ik zal niks aan Annelies vertellen ivm het dragen van de helm.

  • 29 Mei 2011 - 07:54

    Sasja:

    Pffff, dappere plaatjes en dat voor iemand met hoogtevrees. Prachtig. Ik geef Annelies helemaal gelijk over die helm. En misschien moet je de helm opzetten bij de wandeling door de grand canyon voor het geval je uitglijdt in zo'n kloof na het drinken van een flesje witte wijn. xxxsasjaxxx

  • 29 Mei 2011 - 15:03

    Tinka*:

    Nou Ruud, zo te lezen heb je de 'worstdagen' echt achter je gelaten. De Canyon ziet op de foto's al indrukwekkend uit - ik kan me dus voorstellen wat voor een indruk het 'in't echt' op je moet maken.
    Ik heb Annelies een weekend lang migraine-vrij in Leipzig om me heen gehad - erg plezierig overigens!
    Je schrijft:"Ik heb het steeds over de North Rim, dat vraagt misschien om uitleg." Die heb je dan ook gegeven maar kun je ook uitleggen waar..." Claifornia" ligt? De plaats waar de Amerikaanse Cabernet Sauvignon vandaan komt....;-)

    HG.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ruud

Actief sinds 12 April 2011
Verslag gelezen: 350
Totaal aantal bezoekers 102485

Voorgaande reizen:

20 September 2019 - 01 November 2019

The Red Center

28 Januari 2015 - 25 Maart 2015

Van Kenia naar Botswana

26 Februari 2014 - 09 Mei 2014

America Central

22 December 2011 - 09 Februari 2012

Tussen de Kiwi´s

29 April 2011 - 16 Juni 2011

Motortrip USA

Landen bezocht: