Gracias e.o. - Reisverslag uit El Molino, Colombia van Ruud Bökkerink - WaarBenJij.nu Gracias e.o. - Reisverslag uit El Molino, Colombia van Ruud Bökkerink - WaarBenJij.nu

Gracias e.o.

Blijf op de hoogte en volg Ruud

31 Maart 2014 | Colombia, El Molino

Na gisteren weer eens een rustige dag. Om 6.00u op, gedoucht en naar het Parque Nacional Celaque gereden. Dat ging uiteraard niet zonder de nodige verwarring. Van wegbewijzering hebben ze hier absoluut nog niet gehoord en waar wel, is de bescheidenheid van de omvang ervan aandoenlijk maar ook heel erg storend. Bovendien weten ze zelf soms niet wat er in hun buurt is! De een stuurde me de ene kant op, de ander zonder aarzeling de andere kant. Uiteindelijk is iemand bij me ingestapt en heeft me op de goede weg gebracht. Dat was een half uur gehobbeldebobbel over een dirt road. Bij het begin van het park is een eenvoudige comedor en daar heb ik ontbeten. Foto. Dat nam wat tijd want de keuken moest nog opgestart worden.
Daarna 600 meter geklommen naar een uitkijkpunt op een waterval. Het ging me eigenlijk om de vogels en andere beesten maar die lieten zich, althans aan mij, niet zien. Heel veel groen dus, en van soorten die we bij ons niet zo kennen, dat was mooi. Dat was ook behoorlijk zweten maar de terugweg was gelukkig een makkie. Ik wist dat bij de uitgang van het park ene Alejandrina haar comedor had en informeerde bij de
kaartjesverkoper van het park (een buitenlander betaalt overigens 180 lempira's entree, een hondurees 20, voor 50 lempira's heb je een stevig ontbijt) hoe de lunch daar was. Hij reageerde niet erg enthousiast, nee eigenlijk zei hij dat er buiten het park ook een comedor was. Maar daar had ik al ontbeten.. Alejandrina's comedor bleek er een van grote eenvoud. Ik had de tegenwoordigheid van geest om te melden dat ik absoluut vegetarisch was
en dat het onze gewoonte was om te lunchen met tomaten en dat ja, als ze
die dan ook hadden, tomaat met rauwe ui mijn absolute favoriete lunch was.... Lafaard. Zie foto's.
's middags naar een Lencadorp (lenca's zijn een lokaal indianenvolk) in de buurt geweest maar het was de moeite van weer een uur over een dirt road van 16 km niet helemaal waard. Wel was het leuk dat ik op de teugweg een liftster meenam uit het dorp, de lokale leidster van de kindercreche. Dat was een lencadame maar ze vrtelde dat dat echt niet veel om het lijf had, ze waren net zo Hondurees als de anderen, alleen voor het toerisme was het wel aardig om
zich wat te profileren. Grappig was dat ze me toen we in Gracias waren en ik haar afzette, ze vroeg wat ik haar moest betalen. Ik maakte een groots gebaar.
Ondertussen ben ik blij dat ik hier morgen weg kan, de Amerikaanse
backpackers maken wel erg veel volume.
Morgen naar Copan, nog één mayaruine, echt de laatste. De dag erna ga ik op een hacienda doorbrengen, rondleiding, paardrijden, diner, ontbijt, ik
ben benieuwd!

  • 01 April 2014 - 21:23

    Milan:

    hoi Ruud! Sasja heeft net allemaal van jouw spannende verhalen voorgelezen. En ik vind het heel stoer dat je heel veel durft vooral omdat je ook opa bent. als je wilt weten hoe het op school gaat nou dan zeg ik het wel even. Het gaat erg goed op school. Ik zit in de verrijkingsgroep dat is voor kinderen die extra moeilijke dingen moeten doen. Ik hoop dat je reizen leuk zijn en wens je veel plezier. Doei ik ga nu naar bed het is al 21.21 uur namelijk. groetjes x Milan

  • 01 April 2014 - 21:28

    Quentin:

    Lieve opa Ruud! Ik vind het heel stoer dat je al die dingen doet. Dat je tussen de botten en skeletten hebt gelopen en gezwommen vond ik het coolst. Maar wel jammer dat je je toen pijn hebt gedaan. Gaat het nu goed met je knie? Veel plezier en groetjes! x Quentin. Ps vandaag heb ik lekker buiten getennist. Niet zo vermoeiend als 50 km heen en terug wandelen door de modder en over heuvels, maar wel leuk. xx

  • 03 April 2014 - 09:55

    Sylvia:

    Hallo Ruud,
    Dus dan gaat het paardrijden er toch van komen. Ik had het gisteren nog met michelle over jou.
    Ik moest je de groeten doen en natuurlijk vroeg ze of je al paardgereden had.
    Nou dus, volgende keer kan ik haar bevestigend antwoorden!
    Ben benieuwd hoe het je bevalt!
    Wat een barre tocht gister!
    Groetjes en
    kus van je zus sylvia

  • 03 April 2014 - 18:03

    Tarcise:

    He Ruud, in een keer je hele reis tot nu toe gelezen, ik ben weer bij! Indrukwekkend allemaal! Als het goed is heb je nu een paar dagen rust gehad (al 3 dagen geen nieuws van je :-)
    Geniet ervan !!
    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ruud

Actief sinds 12 April 2011
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 102486

Voorgaande reizen:

20 September 2019 - 01 November 2019

The Red Center

28 Januari 2015 - 25 Maart 2015

Van Kenia naar Botswana

26 Februari 2014 - 09 Mei 2014

America Central

22 December 2011 - 09 Februari 2012

Tussen de Kiwi´s

29 April 2011 - 16 Juni 2011

Motortrip USA

Landen bezocht: