Flagstaff - Reisverslag uit Flagstaff, Verenigde Staten van Ruud Bökkerink - WaarBenJij.nu Flagstaff - Reisverslag uit Flagstaff, Verenigde Staten van Ruud Bökkerink - WaarBenJij.nu

Flagstaff

Door: Ruud

Blijf op de hoogte en volg Ruud

01 Juni 2011 | Verenigde Staten, Flagstaff

Wat hebben indianen en vulkanen samen behalve dat de woorden rijmen? Niets, behalve dat indianen, zoals elk weldenkend volk, op de loop gaan zodra vulkanen beginnen op te spelen. En dat gebeurde ergens in de 11e eeuw. Het moet een enorme uitbarsting zijn geweest want zo ver je kunt kijken is alles hier zwart. Zo ligt het er al 900 jaar bij maar er is wel wat gebeurd. Stilstand bestaat niet. En de oorzaak daarvan zijn…mossen. Die zorgen ervoor dat die onmundige brokken vulkaangesteente afgebroken worden en uiteindelijk gewoon vruchtbaar land worden. Je moet het weer gezien om te begrijpen hoeveel tijd de natuur heeft (en wij niet). Zie de foto’s. Ik hoorde en las dat in 1928 een filmmaatschappij op het onzalige idee gekomen was om een vulkaanuitbarsting in een film – ik moet nog nagaan welke - te ensceneren door in de ontstane vulkanische berg een enorme hoeveelheid dynamiet tot ontploffing te brengen. Ze hoopten zelfs op wat lavastromen. Een ecologische beweging (avant la lettre) in Flagstaff wist dat te voorkomen.
Als je van die vulkaan naar het noorden rijdt, kom je door een gebied waar indianen hebben gewoond die zijn weggetrokken toen de vulkaan begon op te spelen. Zij woonden daar in wat ze nu Pueblo’s noemen. Ik zal niet opnieuw – ho, even wachten, ze draaien hier nu een nummer van Velvet Underground, Heroin. ‘Hier’ is een of andere studentenkroeg in Flagstaff, jawel, daar zit ik nu, vanwege internet. Waar was ik gebleven? O ja, hoe die Amerikanen het in hun hoofd halen om daar de naam Pueblans aan te geven. Ik moet me daar niet zo boos over maken, zou Annelies zeggen. Maar toch.

Bekijk de foto’s. Wat ik heel bijzonder vond was de Blowing Hole. Naast een soort stadionnetje waar ze een soort hockey speelden (deels om sociale, deels om rituele redenen) is een gat en als je daarboven hangt voel je lucht met een flinke druk naar boven spuiten. Een geologisch mistery. Indianen maken daar dan een mooi mythisch verhaal van. En al die mooie beelden en ideeën, die hele cultuur hebben ze hier in de afgelopen eeuwen naar de verdommenis geholpen omwille van christendom en expansiedrang en geldelijk gewin. Nu allerlei monumenten oprichten voor deze verdwenen culturen vind ik eigenlijk een gotspe.
Ik zit dus nu in een kroeg die gerund wordt door Flagstaff Brewing Company. Ook hier hebben ze geweldige muziek: naast Velvet Unergroud Dire Straits, Talking Heads, Beatles, Stones en…lekkere biertjes maar minder lekker dan in Jacksonville. Bovendien kan ik er niet te veel van hebben, ik moet nog 23 mijl rijden over bochtige wegen. Die zie je in de eerste foto’s van vandaag, de Oak Creek vallei, waar mijn camping in ligt.
Morgen gaan we weer een stukje rijden, richting New Mexico. Maar ik kan niks beloven, als het ergens mooi is stop ik. Ik heb nu zeeën van tijd!
En het weer? Ik heb vandaag de route van vulkaan naar indianenpueblo (40 mijl) gedaan in hemmetje en korte broek en zonder helm Ik heb niet harder gereden dan 35 mph. Echt waar.

  • 01 Juni 2011 - 11:35

    Ted:

    Dag Ruud, even de middagpauze benutten om je laatste twee verslagen te lezen. Als andere lezers ben ik een beetje verslaafd geraakt aan je rapportages. Maar wat lees ik nu: met hemmetje en korte broek op je motorfiets (over de helm heb ik het niet, dat bewaken anderen...), lijkt me wel heerlijk, en ik zie het helemaal voor me, jij soeverein met wapperende haren helemaal Lonely Wolf. en tegelijkertijd ook heel Amerikaans, zo met shorts...je hebt daar dan toch wel die stoere laarzen bij aan, hoop ik.
    Inderdaad een mooi en weer heel ander landschap, prachtig met dat zwart/grijs en blauw/groen.
    Ruud, als je de kans ziet, ga dan in een beetje stad waar je nog komt (Denver?) naar Inside Job, de film die wij, Huud, Johan en ik, gisteravond hebben gezien, een documentaire over de financiele crisis in de VS, erg indrukwekkend en ook al weet je er het meeste van, toch ook opnieuw schokkend, met die waazinnige honderden miljoenen die die croocks, die nog steeds dikke banen in de financiele sector en, helaas, ook in de regering en entourage van Obama hebben. En dan die schaamteloze verrijking als zogenaamd gerespecteerd Harvard en Columbia professor of dean met dubieuze opdrachten, adviseurschappen en consultancies in de financile industrie innde VS, maar ook in bijv. IJsland. Zien dus als je kunt!

    Geniet ze verder jullie tweeen de ruim twee weken die je nog gaat...

    Abrazo,
    Ted

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ruud

Actief sinds 12 April 2011
Verslag gelezen: 317
Totaal aantal bezoekers 102567

Voorgaande reizen:

20 September 2019 - 01 November 2019

The Red Center

28 Januari 2015 - 25 Maart 2015

Van Kenia naar Botswana

26 Februari 2014 - 09 Mei 2014

America Central

22 December 2011 - 09 Februari 2012

Tussen de Kiwi´s

29 April 2011 - 16 Juni 2011

Motortrip USA

Landen bezocht: