Mesa Verde - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Ruud Bökkerink - WaarBenJij.nu Mesa Verde - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Ruud Bökkerink - WaarBenJij.nu

Mesa Verde

Door: Ruud

Blijf op de hoogte en volg Ruud

24 Mei 2011 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Vandaag een rondje Mesa Verde gedaan. Als je weet dat de fotograaf geen professional is, de camera en de lens van gemiddelde, niet professionele kwaliteit zijn, en de zon niet steeds scheen, kun je je voorstellen wat voor plaatjes dit landschap hadden kunnen opleveren. Ook een manier om superlatieven te omzeilen! In dit gebied zijn ooit, zo'n 1400 jaar geleden een stel mensen neêrgestreken en hebben onder overhangende cliffs indrukwekkende rotswoningen gebouwd waarbij ze handig gebruik maakten van de natuurlijke omgeving. De Navajo Indianen die hier in de omgeving wonen hebben deze mensen altijd de Anasasi genoemd en dat betekent zoiets als oud, verdwenen volk. Rond 1200 van onze jaartelling zijn ze namelijk weggetrokken, vermoedelijk omdat er toen een erg droge periode heerste. Een deel van hen voegde zich bij (of werd) het Hopi volk. Je wilt het niet geloven maar de Amerikanen noemen die mensen dus gewoon Ancestral Pueblons! Je geeft iets zelf een naam en je beheerst het. Een staaltje van linguïstisch imperialisme. Bestond die term al, Albert? Ik vind hem wel lekker klinken.
Ik kwam gisteren al even een BMWrijder tegen uit Maine. Heb ik een praatje mee gemaakt over BMW, Harley, Vermont en Maine (ben ik ooit geweest namelijk, verschillende keren zelfs). Ik kwam niet meer van hem af. Er is maar een weg door het park en daar kom je iedereen tegen, hem ook dus. Het is zo'n type wat we in de jaren zeventig een huilebalk noemden. Dat was iemand die als man de femstal (feministisch stalinistische) vrouwengroep in Nijmegen - we hebben het over eind 70' begin 80 - steunde en spontaan uitbarstte in onstuitbare huilbuien als een van de dames weer eens een door haar als zodanig bestempeld staaltje vrouwen onderdrukking had meegemaakt en aan de goegemeente kwijt moest. Hij zag zichzelf zo tussen de Anasasi (jawel meneer, political zeeeer correct!) in dit gebied rondlopen, wooowww! Ik hou niet zo van die types. Ik weet dan ok niet zo goed hoe ik een gesprek voort moet zetten. Maar hij had een goeie tip voor een hike die hij zelf al gemaakt had - kon ik 'm dus ook niet achter me aan krijgen! Helaas eindigde die wandeltocht voor mij bij een pijl die recht nar boven wees. Ik moest gaan klimmen. Wie mijn de ervaringen met bergwegen gevolgd heeft zal snappen dat daar de hike ophield en ik rechtsomkeerd maakte. Nog even het museum bezocht om vast gestellen dat deze Anasasi over een aantal hoogontwikkelde gaven beschikten, erg indrukwekkend.
Het is nu16.00u. Wat ik de rest van de dag ga doen? Lummelen, biertje drinken, huilebalk mijden, hapje maken, o ja, foto's uploaden. Die van gisteren hebben jullie al bij het verslag van gisteren gekregen - heb ik vanmorgen gedaan. Morgen ga ik weer verder naar het westen, Utah in, via Monticello naar natural bridges NP en dan via Hanks naar Capital Reef. Wil ik op een dag doen omdat die parken niet zo heel boeiend zijn.
O ja, het was vandaag mooi weer, dadelijk gaat het even regenen en morgen? Morgen zal het stralend zijn, zegt de dame van het Visitors center en dat is weer zo'n lief oud dametje....

O ja, was ik bijna vergeten. Ik hoorde vanmorgen iemand Nederlands achter me spreken terwijl ik zat te schrijven. Normaal gesproken houd ik mij, Annelies al helemaal, van den domme. Dit keer niet. Ha, eindelijk, kan ik min Nederlands weer eens oefenen! Het bleek een potteus stel dat met een camper op weg was de andere kant op dan ik en dat hier een paar dagen was blijven hangen. We hebben one ve- en bewondering over de natuur in de VS in het algemeen en dit park in het bijzonder iutgewisseld en we hebben nuttige info uitgewisseld over elkaars routes.

  • 24 Mei 2011 - 08:56

    Siri:

    Hee ruud,
    Ik heb net heerlijk onder een onderwijsgroep, die ik niet had voorbereid, de reisverslagen gelezen van afgelopen dagen (ik liep een beetje achter). Maar wat een verhalen en wat een foto's!! Zo gaaf, die enorme vlaktes en uitgestrektheid! Misschien dat ik mijn op-de-motor-de-balkan-trotseren-droom verander naar op-de-motor-door-Amerika, want die foto's zijn echt geweldig! Maar kies ik dan wel een iets ander seizoen uit.
    Mooi dat het goed met je gaat en je ervan geniet! En ik moest zeggen, na die foto van 'the lonely wolf' (bruin verbrand, bandana(?) om), kon het ook eigenlijk niet anders.
    Na al je verhalen misschien interesse in een verslag van het thuisfront? Ik ben vooral druk bezig met voorbereidingen voor Nieuw Zeeland, roeien (we hebben afgelopen weekend gewonnen! Roeiend NL is nu bang voor de middengroepdames van Saurus! en door de borrel van zondag, was ik gister niet in staat mijn onderwijs voor vandaag voor te bereiden (had o.a. ook hoofdpijn, maar niet van sneeuw..)), en zo nu en dan natuurlijk ook nog druk bezig met studie.
    En daar ga ik nu maar weer mee verder, visum voor NZ aanvragen..
    Kijk uit naar je verhalen en foto's van morgen!
    liefs, siri

  • 24 Mei 2011 - 17:04

    Lambert:

    zoals gebruikelijk weer hele mooie plaatjes

  • 24 Mei 2011 - 18:58

    Sasja:

    ha Ruud, nu had ik onlangs een akkefietje met een collega die mij beschuldigd van gender blindness, nu weet ik waar het vandaan komt : ))

  • 25 Mei 2011 - 10:33

    Mirjam:

    Ik blijf je achtervolgen. Het is nog steeds leuk.
    Groetjes mirjam.
    Ook hans geniet mee. Dus ook van hans een groet.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ruud

Actief sinds 12 April 2011
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 102575

Voorgaande reizen:

20 September 2019 - 01 November 2019

The Red Center

28 Januari 2015 - 25 Maart 2015

Van Kenia naar Botswana

26 Februari 2014 - 09 Mei 2014

America Central

22 December 2011 - 09 Februari 2012

Tussen de Kiwi´s

29 April 2011 - 16 Juni 2011

Motortrip USA

Landen bezocht: